Bratr a pervitin
Řízek
Dobrý den,
mám bratra, který užívá pervitin pěkných pár let – nevím přesně, tipuji 2-5. Poslední půl rok, možná déle se u něj projeví stavy, kdy si myslí, že ho někdo pronásleduje, že má napíchnutý telefon atd. Také se chtěl dvakrát pokusit spáchat sebevraždu, ale zatím se nikdy k ničemu neodhodlal. Nejen že bere pervitin, ale propadl i automatům. Jsem z toho zoufalá, ráda bych mu pomohla, ale být mu oporou je asi špatná volba, neboť to za tři roky nemělo vůbec žádný úspěch. Doma už i párkrát ukradl několik tisíc korun.
Prosím o radu, jak k němu přistupovat, jak ho přimět, aby si uvědomil, že nejlepší pro něj bude se jít léčit. A dále prosím o nějaký kontakt, kde by pomohli buď jemu a nebo kde bychom já a rodiče dostali více informací.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Dle toho co uvádíte ve Vašem příspěvku, stejně tak ve skryté poznámce, je zjevné, že Vám na bratrovi velice záleží a jistě jste mu hodně pomáhala...
Jak sama píšete a asi i víte, moc to nikam nevedlo. Život se závislou osobou není vůbec snadný a není podstatné v jakém vztahu s ním pomáhající osoba je. Pro blízké osoby je to vždy velká zátěž. Proto je více než vhodné, obrátit se na odbornou pomoc, poradit se jak vhodně postupovat, zejména komunikovat, doplnit si informace o celkové problematice, co dělat, co naopak nedělat. Aby Vaše pomoc (nebo rodiny) byla smyslupná a především pro pomáhající osoby bezpečná, je kontakt s odborníky důležitý. Leckdy se pomáhající dostanou až na pokraj svých sil a možností, výsledek tomu nemusí vůbec odpovídat... Uvádíte návštěvu v K-centru. Netuším, v jakém městě jste byli, ale pokud je pro Vás dostupná Praha, doporučuji spojit se s naší specializovanou poradnou pro rodiče a blízké osoby uživatelů drog, která je zaměřena právě na to, o čem se zde zmiňuji. Kontakt uvedu níže. Zdali žijete někde jinde, doporučuji spojit se s K-centrem znovu. Kontaktní centra nabízí mimo jiné ve svých službách i poradenské služby pro rodinné příslušníky. Tyto služby jsou bezplatné, anonymní, nezávazné a dají se využít i v případě, kdy dotyčná závislá osoba není motivována k léčbě.
Zmínila jste TK Němčice (info viz odkaz). Tato terapeutická komunita je jedno ze zařízeních o.s. SANANIM stejně jako tato webová poradna, kam jste napsala, stejně tak poradna pro rodinné příslušníky.
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/komu-je-tkn-urcena.html
Zde přikládám základní obecné informace pro blízké osoby uživatelů, můžete si je zatím prostudovat:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email:        rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části. Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby (PO až PÁ 9.00-19.00). Veškeré služby poskytuje toto zařízení bezplatně. Více informací naleznete zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud něco nebude jasné, měla jste doplňující dotazy, neváhejte znovu napsat. Pokud potřebujete kontakty někde jinde, uveďte prosím lokalitu a města, která máte v dobré dopravní dostupnosti. Rádi Vám vyhledáme jiné vhodné zařízení.
Zatím se mějte hezky.
S pozdravem MK