bratr asi fetuje
eM
Dobrý den,
už delší dobu mám podezření, že bratrova přítelkyně fetuje. Je to cca pul roku co strašně a rychle zhubla. Divně se chová, nejí, nespí a nebo naopak spí celé dny.Občas se ji na tváři udělá veliký a ošklivý bolák. Divně mluví. I lidé okolo si to o ní myslí. A včera jsem se dozvěděla že v tom jede už i brácha. Delší dobu 4-5 let kouří trávu. Přes bongo. To spolu dělají denně i víckrát za den. Vždycky říkal že dál by nešel. On nevypadá nijak podezřele. Má vyrýsovanou postavu a mluví normálně. Jí, spíš se přejídá. Ale známí říkali že ho viděli. A já nevěřím že jeden v páru si to dává a druhý na něj kouká. Nevím co mám dělat. Když se ho zeptám (nevím ani jak) tak mi určitě odpoví at se o něj nebojím, nebo že je vše v pořádku. Moc se o něj bojím. Poradte co mam dělat. Nebo jak s ním jednat? Nechci aby se ke mě otočil zády kvuli tomu že se mu hrabu v životě, ale je to 20lety kluk a ja mám strašný strach.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Děkuji za důvěru a dotaz. Chápu Vaše obavy, rozumím Vašim starostem. Podle všeho bratrova přítelkyně nejspíš skutečně drogy užívá, a je dost pravděpodobné, že i Váš bratr. Je velmi těžké zasahovat a měnit někoho podle svých představ, ještě těžší je ovlivňovat, nebo pomáhat někomu, kdo o to nestojí, tím spíš uživateli drog, který svoji situaci nevnímá jako problém. Mnoho toho nezmůžete. Můžete bratrovi otevřeně, bez výčitek a obviňování znova povědět o svých obavách a trápeních, říci mu, že o něj máte strach, že ho máte ráda. Riziko, že se Vás bude stranit tu sice je, ale nebál bych se toho. V bratrovi, který Vás má jistě také rád, takový rozhovor zanechá důležitou stopu. Pokud budete mít pocit, že byste toho ráda udělala víc, doporučuji Vás spojit se s pracovníky některého zařízení, které se zabývá drogovou problemitikou ve Vašem dosahu a vše s nimi probrat. Může jít o kontaktní centrum, poradnu, nebo další podobnou službu, která pracuje s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů drog. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlepší je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Po podrobnějším seznámení se situací při osobním pohovoru Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které je možné v tomto čase podniknout, upozorní Vás na chyby, kterých je třeba se vyvarovat, případně Vám poskytnou další užitečné kontakty. Velmi důležité je, že Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit bratra motivovat k pozitivním změnám. Bez jeho motivace a vlastní aktivity jsou šance minimální. Nevylučuji ani to, že by bratr přestal, pokud ještě není závislý, drogy sám užívat. I zázraky se občas dějí. Těžko ale v případě, kdy dotyčný žije s uživatelkou drog v partnerském vztahu. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby v okolí pošleme. Jak je můžete vyhledat sama se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte bezplatnou specializovanou Poradnu pro rodiče, rodinné příslušníky, partnery a osoby blízké, organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Optimální by bylo, kdyby tyto kroky podnikal bratr, to je ale nejspíš oblast zbožných přání. Někdy je jediná a nejůčinnější pomoc dokonce přestat pomáhat, aby byl uživatel, nebo závislý, konfrontován s realitou a mohl nést důsledky svých činů a rozhodnutí. Budeme rádi, když napíšete, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná.
Držím palce, Vám i bratrovi přeji, aby vše nabralo šťastnější směr. Hodně štěstí ve všech dalších krocích,
kdykoli napište,
Amrit Sen.