Priateľ užíva pervitín
Zuzka
Dobrý deň, priateľ užíva pervitín asi 4 mesiace. Podľa jeho správania usudzujem že je už závislý. Kedže nepracuje požičiava si peniaze, klame a dokonca mi ukradol pár vecí, ktoré predal aby si mohol kúpiť dávku. Chcela by som mu pomôcť, najskôr stále klamal že on nič neberie ale teraz už aj on sám už povedal že chce prestať, že nechce o mňa prísť, ale viem že to asi nebude také jednoduché. Veľmi mi na ňom záleží ale neviem ako mu mám pomôcť a hlave či má zmysel zostávať v takomto vzťahu, keď mu už nemôžem veriť. Ďakujem za radu.

Odpověděl: Amrit Sen
Zuzko, zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, chápu Vaší starost i obavy o přítele, na kterém, jak píšete, Vám velmi záleží. Rád bych Vás podpořil ve zdravém řešení tíživé a velmi náročné situace tak, aby byla naděje ve šťastný konec. Je velmi těžké pomáhat někomu, kdo blízkému lže, podvádí a okrádá ho. To vše jsou jasné signály o tom, že je zle. Je to bití na poplach, že je třeba radikálně jednat. Možná to pro Vás bude znít bolestně, ale mám za to, že nejvíc svému příteli i sobě samotné pomůžete, pokud se rozhodnete vztah ukončit. Poskytnete mu tím šanci být konfrontován s realitou, umožníte mu nést následky svých činů a rozhodnutí, Jinak riskujete, že budete prožívat peklo, o kterém v tuto chvíli možná nemáte ani ponětí. Váš přítel má možnost vyhledat odbornou pomoc některého zařízení, které se zabývá drogovou problematikou v jeho okolí a dosahu. Bez jeho vlastního přičinění a aktivity směrem k léčbě se ale nic k lepšímu nezmění. Tyto služby bývají i na Slovensku bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Kontakty na většinu z nich může přítel najít najít na
Drogovom informačnom portáli: http://www.infodrogy.sk/
další odkazy na pomoc v SK:
http://www.drogy.org/
Pokud je Váš přítel z Bratislavy, nebo okolí, může kontaktovat například:
ROAD, n.o.
Handlovská 11
851 01 Bratislava 5
Telefón: 02/5341 8222,
02/5363 2869
02/5363 2874
E-mail: road@stonline.sk
Další služby v Bratislavě:
http://www.odyseus.org/
Velmi dobře na Slovensku funguje svépomocné společenství AN:
Anonymní narkomani: http://www.anonymninarkomani.sk/
Kromě pravidelných mítinků v Bratislavě, Šuranech, Popradu, Trenčíně a Krupině:
http://www.anonymninarkomani.sk/kontakty/
je dokonce možné zúčastnit se Online setkání:
http://www.anonymninarkomani.sk/informacie-o-na/on-line-stretnutia/
Pro blízké a partnery závislých, kteří jsou ohroženi "spoluzávislostí", nemocí, která může člověka podobně zdevastovat, aniž by sám drogy užíval a může často trpět bolestněji, než uživatel drog, funguje
společenství anonymních spoluzávislých (neděste se pojmu...)
Coda - Anonymní spoluzávislí: každý piatok o 19:00 na Hviezdoslavovom námestí 17 v Bratislave, zvonček Prima, které by mohlo pomoci Vám.
Pokud byste pro Vás v tuto chvíli byla možnost rozchodu s přítelem neakceptovatelná, doporučuji Vám využít odbornou pomoc některého z nabízených zařízení a služeb, které pracují s rodinami a blízkými závislých. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Po podrobnějším seznámení se situací při osobním pohovoru Vám zkušení specialisté doporučí konkrétní kroky, které můžete k řešení situace podniknout. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat, získáte tolik potřebnou podporu a porozumění, abyste situaci dokázala rozumně zvládnout, nezačala se hroutit a nestalo se, že byste se sama ocitla "mimo provoz". Jejich pracovníci Vás také mohou seznámit s možnostmi, jak se lze pokusit dopomoci Vašemu příteli k motivaci pro pozitivní změny a případné léčbě, která je vždy během na delší trať.
Budeme rádi, když napíšete, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná. Na nic nečekejte, jednejte. Časem by to bylo jen náročnější, bolestnější, a nejspíš s následky, které se dají jen těžko napravovat.
Kdykoli napište. Držím Vám palce, příteli zdravější směr a oběma hodně štěstí.
Amrit Sen.