ma sestra a pervitin
Xara
Zdravím všechny, mam problém a nevím na koho se obrátit. Má sestra začala prilezitostne uzivat pervitin,nejdriv jsem si myslela, že je to jen prilezitostne jednou za mesic,ci tak a sverila se mi s tim, že v květnu to bylo poprvé, když jsem se ale dozvěděla o dvou akcich,o kterých mi nerekla,okamzite jsem to řekla rodicum,protoze jsem dostala strach a neměla jsem se na koho obrátit. Jejího přítelem jsem kontaktovala už před tim,ale jeho odpověď byla, že je to v pohodě, protoze je to preci chytrá holka. Pak jsem ale začala pátrat a ptát se jejich kamarádek a dozvěděla jsem se, že to není od května, ale trvá to už přes rok, najednou se mi vybavily situace,kdy to nebyla uplne ona,ale nenapadla by me takova věc. Ted je má sestra pryc,ale za dva dny se vrací a ha vůbec nevim,jak se k ni chovat,misi se ve me pocity vzteku,viny a lítosti. Jak s ni mám mluvit,jak to mám těšit? Začala s tim,protoze její nejlepší kamarádka se k tomu dostala a je to pro ni sranda na zábavu a nepriklada tomu žádnou dulezitost,nevidi zatím nebezpeci,jen to dobre..neni to ale dvojka bileho,ci v tom horším pripade nejaka taneční droga,je to mnohem horsi..od září na začít bydlet se svým pritelem,ten je proti tomu,ale prý ji nemůže nic rict,je to relativní rozumný kluk a verim,ze si to dal jen proto,že me sestře veril,jako jednou Já a jen proto jsem se o tom dozvěděla. Nevim,jestli jsem s rodiči udělala dobře, nevím jestli to mam nějak resit,nebo ji byt jen blízko abych mela informace,rozhodne se ale nepredstavitelne bojim. Je to pro me ta nejdůležitější osoba na světe a proto se ted na vás obracim,jak se k ni mám chovat,aby me uplne neodrizla,kdyz už ted mi lhala?
Dekuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Xaro, zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, chápu Vaše obavy, strach a zoufalství, zejména když je Vám sestra nejbližší osobou na světě. Nepíšete, kolik jí je let, ale předpokládám, že je plnoletá. Jak nejspíš tušíte, je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, ještě těžší pak uživateli drog, který svojí situaci nevnímá jako problém. Nezmínila jste, jak se k tomu rodiče, respektive Vaše maminka staví. Z Vašeho dotazu není úplně jasné, jestli je sestra závislá, jestli už má nějaké potíže související s užíváním drog, ani bližší popis toho jak se projevuje, jak vypadá její současný život a nakolik se oproti dřívějšku změnil. Její přítel tvrdí, že je sestra v pohodě. Může to tak do jisté míry být, anebo také sám drogy užívá. Pak by situace byla ještě náročnější. Lhaní patří k nejčastějším projevům počínající i pokročilé závislosti. Je to smutné, ale mnoho toho pro sestru udělat nemůžete. Můžete s ní znovu otevřeně promluvit, povědět jí o Vašich obavách, říci jí, že jí máte ráda a o Vašem strachu o ní. Že jste o tom řekla mamince je úplně v pořádku. Předpokládám, že sestra v tuto chvíli nebude mít zájem vyhledat odbornou pomoc, nejspíš jí bude naopak odmítat. Proto Vám doporučuji, abyste se Vy i maminka obrátili na zařízení, které se zabývá drogovou problematikou, poskytuje poradenské služby a pracuje i s rodinami a blízkými uživatelů návykových látek ve Vašem okolí a dosahu. Jejich služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Může jít o poradnu, kontaktní centrum, nebo další typy služeb. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Po podrobnějším seznámení se situací vám při osobním pohovoru pracovníci služby doporučí konkrétní kroky, jak současnou situaci řešit, jak se k sestře vztahovat, jak s ní mluvit a jednat. Zároveň vás upozorní na chyby, kterých byste se měly vyvarovat, případně vám poskytnou další potřebné kontakty. Co je velmi důležité, seznámí vás s možnostmi, jak se lze pokusit sestru motivovat k pozitivním změnám, nebo v případě potřeby k některé formě léčby, která bývá vždy během na delší trať. Bez motivace Vaší sestry a aktivit vycházejících z jejích rozhodnutí toho nikdo mnoho nezmůže. Když nám napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na vhodná zařízení pošleme. Jak je můžete vyhledat sama se dozvíte na stránkách naší poradny pod odkazem Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, využijte služeb specializované bezplatné Poradny pro rodiče, rodinné příslušníky, partnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html,
nebo některého dalšího zařízení organizace SANANIM, které provozuje i tuto internetovou poradnu: http://www.sananim.cz/.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná. Kdykoli se na nás obraťte.
Přeji Vám, sestře i mamince hodně štěstí v dalších krocích, ať vše nabere šťastnější směr.
Klidnější konec léta,
Amrit Sen.