pervitin
bubulka
Dobrý den,syn 22let,zřejmě bere pervitin.Výkyvy nálad,někdy nespí celé dny,někdy spí celé dny,je i agresivní,má problémy s pletí,nedbá
o sebe.A lže,že nic nebere.Jak mu můžeme pomoc?Nikdy nestrádal psychicky,měl zázemí,vždy měl co chtěl.Nedoděl střední školu,z premianta třídy se stal propadlík.
Nyní jsme ho zaměstnali v rodinné firmě,ale nevím nevím.Volám o pomoc.Děkuji a přeji hezký den.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za Váš dotaz.
Krátký popis chování vašeho syna opravdu připomíná chování uživatele pervitinu. Ale nevíte li to jistě, mohou být příčiny i jiné. Ovšem bez alespoň minimální spolupráce syna to můžete ověřit dost obtížně. Jeho spoluúčast na vašem vzájemném dialogu je nezbytná. Pakliže by se opravdu jednalo o užívání drog, chápu, že se zabýváte myšlenkami nad tím, jak synovi pomoci, ale jestli on sám o pomoc nejeví zájem, nemáte moc možností.
Prvním důležitým krokem je pokusit se mít s ním takový vztah, aby se nebál svěřit se s tím, zda užívá drogy. Snažte se zachovat chladnou hlavu a buďte obezřetná. Ptejte se syna na původ výkyvů nálad a spánku a jiné "méně obvyklé" projevy. Zkuste nedělat téma ze samotného užívání drog, ale z rizik, které by z toho případně vyplývaly - vznik závislosti, rizika různých nemocí (infekčních či jiných), finanční náročnost, trestně právní riziko, sociální problémy a podobně. Vše s cílem získat informace a důvěru, která je z nějakého důvodu porušená (píšete, že vám lže). Avšak ani až budete mít jasnější představu o tom, zda užívá drogy, nemáte moc možností, jak mu pomoci, když to bude on sám odmítat. U uživatelů drog je třeba počkat na to, kdy o pomoc usilují sami a bez pomoci se neobejdou.
V mnohém by Vám mohl pomoci osobní kontakt s odborníky a s jinými rodiči v podobné situaci. Nechci předbíhat, ale průběh "drogové kariéry" bývá pro nejbližší značnou zátěží. Proto Vám doporučuji kontaktovat nejbližší odborné pracoviště (K-centrum, adiktologickou poradnu, a podobně), kde můžete jednak získat mnoho podrobných informací, ale také zde můžete potkat rodiče a partnery, kteří mají podobnou zkušennost a mohou Vám pomoci se s touto situací vyrovnat. Z dotazu není zřejmé, ze kterého regionu jste. Kdybyste chtěla, napište a já Vám mohu poslat kontakty na podobné pracoviště.
Ještě Vás chci upozornit na to, že drogy většinou stojí dost peněz a jejich uživatel se často snaží tyto prostředky sehnat za každou cenu všude, kde se dá. Pokud nebudete mít jistotu, že syn drogy neužívá a máte důvodné podezření, buďte opatrná i na peníze a věci, které lze jednoduše zpeněžit.
Přeji Vám hodně sil, kdybyste potřebovala, beze všeho opět napište. Třeba o kontakty.
J.Chudomel