Léčba závislosti na pervitinu
zde.beruska
Dobrý den,mám ještě další dotazy ohledně syna-viz 171781. Pokud bude unaven-lze užívat kofein-mám na mysli RedBull či Shock energy drinky atp.,aby zvládal náročnou práci-na pozornost i fyzicky(směny TŽ)a po směně,aby se mohl uvolnit a vyspat-marihuanu či na uvolnění stavu úzkosti z lékárny Guajacuran(např.)?Byli jsme na konzultaci psychologičky zaměřené na závislosti(Č.T-Madziová):musí vše sám a sám chtít,rodiče jako psychická podpora,komunikace vzájemná(ne se zavírat a \"neotravovat\"),peníze každý den pouze kapesné.Má kamaráda,ale užívá marihuanu(tedy spolu).Nebude to spíš přítěž nebo pomůže se uvolnit?A jak dlouho(orientačně-indiv.)trvá než přejde ta největší chuť?A pokud nemá možnost jít si koupit pervitin,je šance vyšší?(ztratil dealera-vzal mu peníze předem a ukradl mobil).
Děkujeme za podporu a odbornou radu a přejeme trpělivost a pevné nervy nejen Vám!

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Četl jsem Vaše předchozí dotazy, na které odpovídala kolegyně Mgr. Orlíková, abych se v situaci, kterou se snažíte řešit, lépe zorientoval. Nyní dost dobře nerozumím, na co konkrétně se v souvislosti s energy drinky a Guajacuranem ptáte. Jestli Vás zajímá, jestli synovi nějak pomohou, pak můj názor je, že nijak zásadně. Spíš naopak. Tak, jako se alkoholikům nedoporučuje pít nealkoholické pivo, tak může pití energy drinků jen podpořit chutě na pervitin, protože nedokážou uspojit ani jeho bažení po chybějící energii, ani mu nevyrovnají energetický deficit. Guajacuran je volně dostupný lék, který by synovi, pokud se bude držet doporučeného množství, neměl uškodit. Každé uživání léků by ale mělo být vždy konzultováno s lékařem. Energy drinky často obsahují látky, o kterých se nedá říci, že by byly zdraví prospěšné. Možná to bude pro Vás bolestné, ale nezlobte se, z Vašich dotazů jsem pochopil, že jste na sebe převzala odpovědnost za synovu střízlivost. Úplně Vám rozumím... jste matka. Obávám se však, že je to chyba. Mělo by daleko větší smysl a naději na úspěch, kdyby dotazy, na které Vám rádi odpovídáme, pokládal syn z vlastního zájmu, aby to byla jeho aktivita. Podpora má smysl v případě, že je závislý nakloněn pozitivním změnám, a v případě pětiletého užívání pervitinu k léčbě. Jinak hrozí, že naopak nevědomky umožníte synovi, aby v situaci, ve které je, setrvával, a dříve, nebo později začal drogy znova užívat, odmyslím li marihuanu, kterou, jak píšete, užívá už teď. Někdy je dokonce největší a jedinou pomocí s podporou přestat, aby mohl být závislý konfrontován s realitou, měl šanci nést odpovědnost s důsledky svého jednání a svých rozhodnutí. Pokud mu to neumožníte, zbavíte ho možná posledních šancí získat motivaci k tomu, aby život změnil. Nechtěně mu pak můžete pomáhat kopat hrob. Píšete, že syn chodí do práce, takže je ještě schopen plnit povinnosti. Upřímně, je také možné, že se syn k něčemu rozhoupe, až případně o práci, bydlení, nebo další jistoty přijde. Někdo se potřebuje odrazit od dna, jiný se ani od něj odrazit nedokáže. Není ale vůbec nutné na dno padnout. Naopak, těm, kterým se podaří rozhoupat se k léčbě před podobným pádem, trvá návrat, respektive nastartování, usazení se a rozvíjení nového života kratší dobu a nemusí být tak bolestné. Chutě, "bažení", tzv. craving mohou trvat velmi dlouho, v různých intenzitách. Vracet se mohou i velmi dlouhodobě abstinujícím závislým, zejména v situacích, kdy je dotyčný pod tlakem, nebo naopak, kdy je na vrcholu pohody. Součást léčby závislosti je i získání dovedností, díky kterým si osvojí techniky, jak chutě rozpoznávat, a včas, jak s evidentními, tak i se skrytými chutěmi pracovat a zvládat je. Po čase se jejich četnost i intenzita snižuje, závislý se s nimi dokáže popasovat v horizontu minut. To, že syn nemá kde pervitin koupit, situaci výhledově neřeší. Může to sice oddálit relaps a následnou recidivu, ale ze zkušenosti víme, že pokud závislý drogu chce, najde si k ní cestu v jakýchkoli podmínkách. Stavím se za názor kolegyně Mgr. Orlíkové, že bude velmi prospěšné, když se kromě psycholožky, jejíž kvality nemám v úmyslu ani v nejmenším zpochybňovat, spojíte i s pracovníky kontaktního a poradenského centra Renarkon ve Frýdku - Místku, nebo Ostravě, případně Centra drogové pomoci v Havířově, na které Vám posílala kontakty. Jde o odborníky s bohatými zkušenostmi. Čím dříve, tím lépe, protože v tuto chvíli potřebujete pochopení, podporu a informace bezesporu i Vy, abyste snesla tak náročnou situaci, nezačala se dříve, nebo později sypat, dokázala se orientovat a zachovala si rozumný náhled bez zbytečných chyb.
Přeji Vám i synovi hodně štěstí, ať vše nabere šťastný směr. Děkuji srdečně za přání, přiměřená míra trpělivosti a pevné nervy se budou hodit i Vám. Kdykoli napište,
Amrit Sen.