Přítel kouří trávu
sisi
Dobrý den,
jak již napovídá název, můj přítel kouří marihuanu. Nedělá to moc často ale v posledním měsíci to bylo skoro obden, protože se začal stýkat s dvacetiletým floutkem bez práce a školy. Přítel je na tom stejně. Snažím se ho přimět aby to nedělal, ať si má kamarádů kolik chce, ale ať prostě nehulí. Nic to není platné, dělá to dál a můj názor nebere v potaz. Jeho rodiče o tom nevědí. Často se stane, že raději jde za kamarádem na \"brko\" než za mnou. Stalo se to již 5x a mě opravdu mrzí, když slíbí že přijde a pak jde stejně tajně na brko. Mě poté krmí tím, že byl doma, přitom jsem ho kolikrát viděla s dotyčným kamarádem venku ve \"zhuleném\" stavu. Než ho přítel poznal, kouřil trávu o dost méně, např. jednou za dva měsíce a to se opakovalo max. tak 3x. Nechci být nějak zlá a zakazovat mu věci a také kouření trávy, ale mám strach že se brzy posune do stádia závislosti. On mi pořád říká že kamarády mít může a mě do toho nic není. To já mu přece nezakazuji, ale vadí mi jeho zvýšená potřeba dát si ten pitomý kus smradlavého hnusu v oslintaném papírku. Dle mého názoru to dělá z důvodu, aby se v partě \"huličů\" necítil jako outsider. Má trošku nižší sebevědomí a to mu opravdu moc nenapomáhá. Tvrdí mi, že je mladý a chce si užívat života, ale podle mě tohle moc užívání není. Proto se obracím s prosbou o radu, čí tvrzení je pravdivě. Potřebuji jen objektivní názor. Náš dvouletý vztah je díky tomu nabourán a po ultimátu, zda si vybere trávu nebo mne, se naštval a mlčel. Nyní je zase bůhví kde a to opět slíbil, že přijde. Mám o něj starosti ale to on nechápe, myslí si, že mu zakazuji se bavit. Zní to divně, ale kdyby aspoň nelhal a neříkal že se u mne staví, když moc dobře ví, že ho pokaždé prokouknu. Může si to domlouvat na jindy a ne mě nahrazovat trávou, připadám si pak jako jen nějaká boková zábava. Předem děkuji za Vaši odpověď.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se nacházíte v nepříjemné situaci. Zdá se mi, že máte s partnerem rozdílný názor na to, co je a není zdravé a také na to, jak trávit volný čas. Chápu také, že se obáváte o to, aby se partner nestal na marihuaně závislý, což je obava zajisté na místě - při pravidelném užívání se to stát může, jako u jakékoliv jiné návykové látky.
Na základě toho, jak popisujete situaci se mi zdá, že jste postupovala poměrně věcně - s partnerem jste si o problému promluvila, řekla jste mu svůj názor na situaci, vyjádřila jste nesouhlas. Bohužel, partner danou problematiku nevnímá tak jako Vy, konzumaci marihuany nevnímá jako problémovou, pravděpodobně ho kouření baví  a nechce s tím přestat. S tímto faktem jste naložila tak, že jste mu dala "ultimátum" já nebo marihuana. Přítel na ultimátum nereaguje a mlčí. Mám dojem, že jste postupovala velmi rozumně (něco neschvalujete a dáváte partnerovi šanci se k tomu nějak postavit), nyní vnímám, že je řada na partnerovi - on by měl s mlčením přestat a vyjádřit se, "vybrat si", zda bude nadále kouřit (což je pro Vás a Vaše setrvání ve vztahu nepřijatelné) nebo se rozhodne situaci změnit.
Partner má právo vybrat si to, že bude kouřit i nadále, stejně jako Vy máte právo na to vyjádřit nesouhlas s jeho chováním. Pokud partner bude chtít i nadále užívat marihuanu, je tedy na Vás, zda své ultimátum dotáhnete do konce nebo budete ochotna jeho kouření nadále tolerovat.
Z mého pohledu se tedy jeví situace tak, že by měl partner na Vaše ultimátum nějak reagovat, pak bude řada na Vás.
Doufám, že se situace ve Vašem vztahu bude vyvíjet pozitivním směrem. Pokud chcete, můžete nás v budoucnu znovu kontaktovat, ráda o Vás znovu uslyším.
Přeji pokud možno hezký zbytek dne.
S pozdravem,
Tereza Mazáková