následky čichání toulenu a čichání pervitinu
Káča
Dobrý den, prosím o radu, lze vyšetřit míru poškození mozku po 16-ti letém čichání pervitinu a toulenu. Přítel si chce dokončit SŠ vzdělání (43 let), ale v paměti neudrží žádné informace..Lze mu nějak pomoci nebo je poškození již trvalé?

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
dá li se vašemu příteli pomoci s uchováváním informací v paměti lze říci teprve až po odborných vyšetřeních. Po víceletém inhalování rozpouštědel a pervitinu může skutečně dojít k organickému poškození mozkové tkáně. Takové poškození bývá nevratné a lze jej většinou odhalit při CT mozku (vyšetření počítačovou tomografií mozku), které je vhodné doplnit dalšími neurologickými i psychologickými testy. Bylo by tedy na místě využít odbornou lékařskou pomoc. Pokud mi napíšete, odkud jste, mohl bych Vám potřebné kontakty vyhledat.
Porucha kognitivních (poznávacích) fukncí mozku je častým důsledkem užívání drog. Jako všechny ostatní funkce lidského těla lze i tyto trénovat. Například mentální hry zábavnou formou posilují paměť, zlepšují funkce mozku, zvyšují jeho výkonnost a rychlost. Výsledky se dostavují v poměrně krátké době, již např, za několik týdnů lze zaznamenat zlepšení krátkodobé i dlouhodobé paměti.
DAlší technikou může být multitasking. Jde o cvičení mozku metodou střídání činností, mozek se stimuluje přeskakováním z jedné činnosti na druhou, přičemž se neunaví a přitom jsou stimulovány různé jeho oblasti. Je žádoucí tuto techniku využívat co nejčastěji, potom jsou výsledky efektivnější.
Hra "Hledání slov" je vhodná pro jemnou stimulaci mozkové aktivity. Kromě slovních her lze doporučit křížovky, sudoku a podobné hry. Je překvapivé, že i touto nenásilnou formou dochází k rychlému zlepšení kognitivních funkcí, a to není třeba se mu věnovat nijak často nebo dlouho - úplně postačí 15 až 20 minut denně.
Pro regeneraci a také uložení nových informací je důležitý odpočinek. Proto je správné kromě tréninku nechat mozek také efektivně odpočívat. Jednou z možností je meditace, nebo nějaká forma naprostého odpočinku a klidu alespoň deset minut každý den.
S pozdravem Jakub Chudomel