Pervitin-léčba
zde.beruska
Dobrý den,reaguji na Vaši odpověď (788191)-synovi je 26,bydlí s námi(svůj pokoj),zatím chodí na směny do zaměstnání,nějaké problémy (stihnout vlak do práce)před pár měs.tu proběhly,zatím zvládá.Nepozorovali jsme nic převratného,jen v posledních málo měsících nutnost vypůjčení peněz.Tuto sobotu proběhl \"dojezd\"-pláč, prosba o pomoc, agrese,pak zas že je to zbytečné,že není třeba a už vůbec ne ochota k hospitalizaci.Mysleli jsme,že lze substituční léčba+antidepresiva,ovšem na psychiatrii objednán až 13.10.a my bychom potřebovali ihned,než přijdou deprese a chuť znova užít.Doufali jsme v substituční léčbu...Stačí psycholog?-nejbližší je snad v Č.Těšíně.Skutečně z hlediska psychiatrie jen ten detox (hospit.)?Zvládne jej sám? Pokud údajně šňupe cca 5 let,jaké projevy a doba?Děkuji!

Odpověděl: Bára Orlíková
Dobrý den,
děkuji za podrobnější informace o situaci. Dle popisu to vypadá, že synovy problémy se sice pomalu, ale jistě prohlubují (zejména to vypůjčení peněz je varovnou známkou a i jeho prosba o pomoc, byť ve stavu "dojezdu" znamená, že si uvědomuje, že to začíná být neudržitelné). Pozitivní je, že přese všechno syn zvládá chodit do práce. Jak jsem psala v předchozí odpovědi, substituční léčba možná není. Ale existuje mnoho dalších možností intervence, hospitalizace na psychiatrii není jedinou možností. Nicméně vždy je to běh na delší trať, je vždy lepší mít dlouhodobější odbornou podporu, ty depresivní stavy a chutě na drogy se mohou objevovat i po delší dobu, vysazení drogy je jen první krok, nejtěžší je pak dlouhodobě abstinenci udržet, změnit životní styl, naučit se fungovat v zátěžových situacích a případné chutě na drogu zvládat. Syn by patrně zvládl pervitin vysadit i sám, v případě pervitinu nenastávají typické abstineční příznaky jako např. při vysazení opiátů, bude se potýkat patrně s velkou únavou, mohou nastat depresivní, úzkostné stavy, ale stav ho určitě zásadním způsobem neohrozí. Nicméně s odbornou pomocí bývá výrazně vyšší šance na úspěch, opravdu málokomu se po 5 letech užívání podaří abstinenci udržet delší dobu, pokud je na to sám.
Využila bych možnosti zkonzultovat situaci v kontaktním centru pro uživatele drog, jak už jsem psala. Psycholog, pokud není specializovaný na léčbu závislostí, není úplně nejvhodnější varianta. Rozhodně je vždy lepší se obrátit na zařízení, které se touto problematikou přímo zabývá. Kontaktní centra poskytují služby bezplatně a anonymně, můžete tam přijít kdykoli v otevírací době, takže nemusíte řešit objednací lhůty. I když i zde je výhodnější, pokud si domluvíte schůzku předem, aby na Vás pracovník kontakního centra měl dostatek času. Znovu posílám odkazy na nejbližší kontaktní centra. Objednání na psychiatrii rušit nemusíte, můžete využít obou služeb. S tím, že v kontaktním centru získáte potřebné informace a podporu určitě dříve než za měsíc a půl, budou schopni nabídnout konzultaci v řádu dní (nebo tam můžete zajít i bez objednání okamžitě).
Kontaktní a poradenské centrum
Renarkon o. p. s.
Pionýrů 1757, Frýdek - Místek, 738 01
telefon: 558628444, 606694244
Kontaktní osoba: Bc. Jakub Larisch
http://www.renarkon.cz
Kontaktní a poradenské centrum
Renarkon o. p. s.
Halasova 16, Ostrava - Vítkovice, 703 00
telefon: 595627005, 602670789
Kontaktní osoba: Bc. Beáta Oravcová
http://www.renarkon.cz
Centrum drogové pomoci - Kontaktní centrum
Sociální služby města Havířova
Hřbitovní 12, Havířov - Šumbark, 736 01
telefon: 596884854
Mgr. Michal Fabian, DiS.
http://www.ssmh.cz/
Přeji hodně štěstí.