Vysrašená lékařem - cirhoza jater
pajula
Dobrý den, pane doktore, měla bych dotaz ohledně mého zdravotního stavu. Nedávno jsem byla na krevních testech a můj lékař mě hodně vystrašil. Měla jsem hodnoty jaterních testů AST 0,32, ALT 0,36. Lékař mi řekl, že hodnoty jsou v NORMĚ, ale nějaký index AST/ALT mám 0,88 a že když je tento index vyšší než 0,7 znamená to těžké poškození jater. Chtěla bych se zeptat, když jsou hodnoty v normě, proč by se tyto hodoty dělily? :( Děkuji mockrát za odpověď, jsem opravdu vystrašená, nerozumím tomu.
S pozdravem, Pavla

Odpověděl: MUDr. Tomáš Páleníček
Dobrý den.
Máte-li ALT a AST v normě (což máte), a nemáte-li nějaké zjevné postižení jater (např. chronickou kompenzovanou cirhózu), nezabývejte se AST/ALT indexem. Nehledě na to, že vaše údaje o hodnotách se mi zdají nepřesné. Těžké postižení jater značí index vyšší než 2. Ovšem ale za předpokladu zvýšených hladin.
Takže patrně není z čeho mít obavy. V případě, že byste měla nějaké další dotazy, ideální bude konzultovat vše s Vaším ošetřujícím lékařem, takto přes internet nelze zdravotní stav při nejlepší vůli posoudit.
MUDr. Tomáš Páleníček