Nejspíš začátek deprese
Já+On
Dobrý den, měla bych na Vás dotaz. Mám manžela, jsme spolu už 9 let a máme 1 dítě (7 let). Zhruba před těmi 9 lety jsme spolu brali drogy, poté co jsem otěhotněla tak jsme oba přešli na metadon. Vše se zdálo v pořádku, nic jiného kromě metadonu jsme nebrali. Až teď zhruba poslední 2 měsíce začal manžel ten metadon si píchat do žíly. Chodí do práce tak dostává výdeje domů. Asi 5krát denně si ho píchá. Vím že to není určené k nitrož. aplikaci ale má se to pít. Mohli byste mi prosím poradit jak na něj. Takovou dobu vydržel ho pít, rikal mi že neví proč si ho najednou začal píchat. Můžete mi treba napsat co vše se mu může stát po zdravotní stránce? Také mi říkal, že ho to samotného už štve ale přestat s tim nedokáže. Pořád má nějaké depky,je unavený z práce. Naše dítě miluje a prý by to chtěl kvůli němu změnit. Že by možná pomohli antidepresiva na zklidnění. Často je nervózní a ani nemá proč. Poradíte něco? Jinak je spolehlivý, pracovitý ale Toto mi prostě vadí.. Pomohl by mu psychiatr? Co myslíte? Aby ho nevyhodili z metadonu kdyz se přizná. Rikal mi ze ho to také trápí. Ani ho nic nebaví..Nedokáže se zabavit. S nikým to neprobíral, svěřil se jen mě. Naštěstí mame spolu výborný vztah, o všem komunikujeme.. PORADÍTE? Děkuji Beruška

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. V prvé řadě bych chtěla vyjádřit obdiv k tomu, co vše jste s partnerem již společně dokázali, zdá se mi, že jste na sobě opravdu hodně zapracovali a doufám, že se Vám podaří společně zvládnout i tento problém.
Situaci vnímám na základě popsaného podobně jako Vy. Je možné, že v období zvýšeného stresu, případně s přicházející psychickou nepohodou se člověk může mít tendenci vrátit je starým rituálům, včetně například injekční aplikace. Důvodů, proč se partner vrátil právě k tomuto zvyku může být několik, ale to by bylo provaděpodobně na delší debatu.
Základem toho, aby se situace změnila je ochota partnera ke spolupráci. Pokud partner opravdu má deprese, my je spolu za něj vyléčit nezvládneme. Bylo by opravdu nutné, aby partner zašel za psychiatrem (v případě medikace), případně za psychologem a zkusil se problém řešit například terapeutickou cestou. Pokud chcete, ráda Vám vyhledám pracoviště v míste Vašeho bydliště, kam by se partner mohl obrátit. Případěn by bylo možné se obrátit na partnerkou poradnu, což je ale otázka, zda vnímáte problém spíše jako partnerského nebo adiktologického charakteru. Já bych se aktuálně přikláněla, na základě Vašeho dotazu, k druhé variantě, čili že aktuálně víc hoří problém týkající se návykového chování a z něho až vyplývají nespokojenosti v oblasti partnerské.
Ideální by bylo, aby situaci řešil také na výdeji metadonu. Nevím, jaké jsou pravidla ve Vašem výdejním středišku, ale věřím, že pokud má k danému personálu důvěru, znají jej již několik let atd., věřím, že by se mu personál na základě "přiznání" problému spíše pokoušel pomoci, že by k vyhození nedošlo. Právě na metadonu by mu mohli například pomoci s vyheldáním psyciatrické nebo psychologické péče "na míru", jelikož Vašeho partnera již dlouho znají. Chápu, že partner o problému nechce mluvit, ale pokud o něm mluvit nezačně, nebude mu moci pomoct žádný z odborníků. Na druhou stranu je fajn, vnímám to jako dobrý začátek, že o problému mluíví s Vámi.
Také bych doporučovala partnerovi ještě jednou důrazně sdělit, že s injekční aplikací nesouhlasíte. Injekční aplikace je opravdu návratem k jistému druhu nelegálního užívání látek a doporučila bych opravdu trvat na tom, aby s touto formou alkikace přestal nebo se minimálně aktivně snažil na změně situace pracovat. Toto Vaše přání bych se nebála podat jako svého druhu ultimátum (pokud Vám situace opravdu vadí a chcetet, aby ji partner změnil). Injekční aplikace metadonu může být brána jako krok směrem zpět k nelegálnímu způsobu užívání. Třeba se partner zvládne s problémem poprat sám. Pokud ne, doporučovala bych trvat na vyhledání odborníka.
Injekční aplikace sebou nese výrazná zdravotní rizika. V případě aplikace metadonu bych se nebála tvrdit, že si Váš partner intenzivně poškozuje zdraví. Také proto, v zájmu zachování jeho zdraví, bych vyvíjela opravdu intenzivní nátlak z Vaší strany na změnu situace.
Více se o zdravotních rizicích injekční aplikace dovíte na tomto odkaze:http://www.edekontaminace.cz/zdravotni.html
Doufáme, že se situace u Vás v rodině bude vyvíjet pozitivním směrem, že společně s partnerem krizi překonáte. Pokud chcete, můžete se na nás v budoucnu kdykoliv obrátit, ráda o uslyším o tom, jak se situace dále vyvíjela.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková