piko
Tere
Zdravim, mam jeden problem, asi 4 roky som brala piko ( nie extra intenzivne asi priemerne 3x do,tyzdna). Ale konecne som sa chcela pohnut dalej a rozhodla som sa nadobro prestat. Niekde som citala ze casom sa mozog dostane do rovnakeho stavu ako pred uzivanim. Uz su to 2 mesiace a citim nejake zmeny, ale najpodstatnejsia vec sa nemeni. Stratila som nadsenie, nic ma nedokaze nadchnut, vyvolat ten pocit v tele, v zaludku ako ked sa na nieco tesite alebo videte nieco uzasne. Teraz som bola na dovolenke a milujem prirodu ( alebo milovala som ? ) a videla som take scenerie, kt. by mi kedysi rozbuchali srdce, teraz ma vsetko nechava chladnou, vsetko mi je jedno a neznasam ten pocit, zasa by som chcela nieco citit. Chcem sa hlavne spytat ci sa casom,nadsenie vrati, alebo ci sa da tento problem nejako riesit ( okrem psychiatrie, psycholigie ) ? Lebo takyto nudny sedy zivot nestoji za nic ...

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz. Především bych Vám chtěla pogratulovat k Vašemu rozhodnutí přestat užívat drogy a k dvouměsíční abstinenci.
To, co popisujete, je zcela běžný pocit, který se po zahájení abstinence dostavuje. Je to stav, na který si stěžuje velmi mnoho lidí, kteří přestali užívat drogy, a také to často bývá jeden z důvodů, proč lidé abstinovat nevydrží, a pokud na sobě nezačnou dále pracovat, k užívání drog se vracejí.
Samotné zahájení abstinence často nestačí, je to jeden z prvních kroků (ale samozřejmě ten podstatný). Ještě je potřeba pracovat na tom, aby se abstinence udržela a také, aby byl Váš život bez drog spokojený a naplněný. Je velmi vhodné pro takovou práci vyhledat službu, která nabízí některou z forem podpory v abstinenci. Nevím, jestli vůbec a případně jaké máte zkušenosti se službami nabízejícími služby lidem, kteří mají problémy s drogami, ale myslím, že by stálo za to se nějakou obrátit. Zjistit, co se Vám nabízí a rozhodnout se, zda a v jaké podobě chcete odbornou pomoc využít. Ve vašem případě by bylo možné využít nějaké ambulantní poradenské centrum, existuje řada zařízení určených přímo lidem, kteří mají nebo měli potíže s drogami. provozované neziskovými organizacemi, bezplatné. Tím, že byste využila možnost konzultace s někým z kolegů, se k ničemu nezavazujete, nikdo Vás nebude soudit, spíš získáte respekt, že jste začala abstinovat a pomoc vyhledala sama, a měla byste možnost získat potřebnou podporu... Pokud byste měla zájem, můžeme Vám pomoci takovou službu vyhledat, případně můžete sama nahlédnout do databáze služeb a kontaktů zde: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.htm.
Také je třeba si uvědomit, že drogy jste užívala čtyři roky a abstinence trvá dva měsíce. Váš organismus, tělo, psychika a také emoční prožívání jsou dlouhodobým braním pervitinu vyčerpané a samozřejmě nějakou dobu trvá, než se vše zregeneruje. Chtěla bych vás ale povzbudit, abyste se tím nenechala odradit, časem je určitě možné opět dosáhnout pozitivního prožívání, které nyní postrádáte. Nenechte se odradit tím, že to je možná běh na delší trať, stojí to za to. Věnujte se nadále koníčkům, aktivitám, které Vás dřív bavily, můžete zkusit hledat nové a vydržet, přestože možná nebudete hned prožívat vše tak, jako dříve.
Držím Vám palce, přeji mnoho štěstí, a kdyby Vás ještě napadly nějaké dotazy, můžete nás opět kontaktovat.
S pozdravem a přáním pěkného dne,
Veronika Šindelářová