jaterni dieta a drogy
mikel
Dobrý den,
Už jsem párkrát psal. Mám ALT 1,6 ostatní jaterní hodnoty v normě.
Hledám vhodnou alternativu za alkohol.
Normálně bych se na to vyprd ale už jsou koupený vstupenky na festival a věci s tím spojené... festival se koná za 3týdny, tak že alt určitě ještě klesne.
Byly by v mé situaci(neškodné pro játra) vhodné tablety které obsahuji 1-(N-methyl-2-indanamine, 2-Methiopropamine, 3-Ethylphenidate, 4-benzofuran-ethylpropan, 5-mefedron analogový.
Snad Vám ty názvy něco řeknou a dokážete poradit.
Děkuji za odpověd

Odpověděl: MUDr. Tomáš Páleníček
Dobrý den,
omlouvám se za pozdní odpověď, doufám, že pro Vás bude ještě aktuální.
Užívání nových synestetických drog (NSD) sebou může nést řadu rizik zejména ze tří důvodů: 1) Nejsou dostatečné informace op jejich účincích a toxicitě 2) nikdy nevíte, co skutečně v droze je obsaženo (často deklarovaný obsah vůbec nedopovídá realitě) 3) nikdo neví jaké jsou bezpečné dávky a jaké množství je v droze reálně obsaženo. Všechny látky co jste jmenoval, i když se zkomolenými nebo nesmyslnými názvy (5-mefedron analogový je úplná blbost, možná se jedná o tzv. pentedron, ale těžko říci) mezi NSD patří. Dalšími zásadními riziky jsou právě kombinace těchto drog, kdy již vůbec nikdo nemůže předvídat jejich možné interakce a toxicitu, která se někdy může v celku hodně sčítat.
Všechny tyto drogy, co jste jmenoval, budou určitě metabolizovány játry, některé mohou být i teoreticky i toxičtější než-li alkohol (ovšem neexistuje žádná evidence). Takže játrům rozhodně neulevíte. Všechny pravděpodobně působí na monoaminergní systémy v mozku (zvyšují vyplavování serotoninu, dopaminu a noradrenalinu), tudíž lze předpokládat, že tento mix bude mít jakési stimulační účinky podobné amfetaminům, kokaiu či droze extáze. Tím že se jedná o nepredikovatelný mix, lze i předpokládat vyšší míru těžko odhadnutelných „nežádoucích účinků".
Takže doporučení je jednoznačné: takovýto sajrajt co nejdříve zahodit, a na párty nebo kam se chystáte si to užít ideálně pouze s nealkoholickým pivem a co nejdříve dořešit s internistou důvod zvýšení jaterních testů (na druhou stranu takovýto izolovaný nárůst ALT nemusí být ještě nijak dramatickou záležitostí, i když se jedná cca o dvojnásobek maximálních hladin).
S pozdravem
MUDr. Tomáš Páleníček