Kamarádka fetuje
Dana
Dobrý den,
mám kamarádku, která byla 4 roky čistá...opět do toho spadla, je pravda, že už delší čas nejsme moc v kontaktu, skrz práci neměla čas, ale ráda bych ji nějak podpořila, jen nevím, jak s ní komunikovat, abych ji podpořila a ne ještě víc uškodila, asi nepotřebuje poslouchat, že udělala chybu, to myslím ví....

Odpověděl: Amrit Sen
Dano, zdravím Vás.
Děkuji za důvěru a dotaz. Chápu Vaše obavy a starost o kamarádku, rozumím tomu, že byste pro ni něco ráda uděla. Jak možná víte, je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, ještě těžší je pomáhat závislému, který sám ze své vůle nepodniká kroky k tomu svojí situaci řešit. Je to možná smutné, ale mnoho toho pro kamarádku udělat nemůžete. Nepíšete, jaké drogy, ani jak dlouho je kamarádka užívá. Přestat s drogami je těžké vždycky, daleko těžší je s nimi znova nezačít. Tím mám na mysli, že se kamarádka nejspíš neobejde bez odborné pomoci, kterou by měla, aby mohla mít nějaký efekt, vyhledat a kontaktovat sama. Můžete s kamarádkou promluvit, povědět jí o tom, že o ni máte starost, že o ni stojíte. Můžete jí předat kontakty na pomáhající zařízení v jejím dosahu. Víc už by mohlo být z Vaší strany na škodu věci. Pokud byste se rozhodla za každou cenu se ještě více angažovat, můžete telefonicky kontaktovat některé zařízení, které se zabývá drogovou problematikou, například kontaktní centrum ve Vašem okolí a domluvit si termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné, a mohou být poskytovány i anonymně. Při osobním pohovoru po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení pracovníci služby navrhnou konkrétní kroky, které můžete pro její možné řešení podniknout, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat, případně Vám poskytnou další potřebné kontakty. Upřímně, mnoho si od toho neslibujte. Nemá velkou cenu ani smysl pokoušet se přebírat odpovědnost za dospělého člověka, který se rozhodl žít tak, jak žije. Něco jiného by bylo, kdyby výše popsané kroky podnikla Vaše kamarádka. Dostala by podporu, porozumění a informace, měla by od čeho se odrazit a velkou šanci vykročit směrem k pozitivním změnám, spokojenému životu bez drog. Napíšete li nám ve kterém, nebo poblíž kterého většího města kamarádka, nebo Vy bydlíte, rádi Vám vhodné kontakty pomůžeme najít. Jak je můžete vyhledat i Vy sama, nebo ještě lépe, jak je může vyhledat Vaše kamarádka, se dozvíte na stránkách naší poradny pod odkazem Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Přeji vše dobré, kdykoli Vy, nebo Vaše kamarádka napište, budeme rádi, když dáte echo, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná. Hodně štěstí,
Amrit Sen.