Cukrovka
Marty
Dobrý den,mám cukrovku prvního stupně ,je mi 19 let.v Budoucnu bych chtěl ze zvědavosti zkusit LSD (trip),chtěl bych se zeptat,jestli můžou nastat nějaké komplikace ?
Také se chci zeptat,jestli na cukrovku vadí marihuana ? Mám kaamráda,co ji kouří takřka denně a jeho stav se nijak nemění,dokonce se mu zlepšil zrak.Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Marty, zdravím Vás.
Cením si Vaší důvěry, děkuji za dotaz. Je dobře, že se zajímáte o možná rizika spojená s užíváním drog pro člověka s tak závažným onemocněním, jakým diabetes 1. typu je. Začnu odpovědí na druhou část dotazu, brzy pochopíte proč. Cukrovka je velmi vážná nemoc, která pokud je dobře zvládaná, dovoluje nemocnému žít v pohodě, bez ztrát kvality života. Vyžaduje však důslednost, řád a kontrolu, které když si člověk zažije pod kůži, nemusí pociťovat jako omezení, natož strádání. To vše dokáže i jednorázové užití drog nabourat a narušit. Že jednomu, který kouří pravidelně marihuanu na první pohled neškodí, nemusí zdaleka znamenat, že jiného nemůže srazit na kolena. Že by marihuana zlepšila zrak nemocnému cukrovkou zní opravdu velmi podivuhodně, ale netroufám si tuto skutečnost vyloučit. Hlavním rizikem užívání marihuany, kromě dalších, při onemocnění cukrovkou 1. typu, tedy u cukrovky, kdy je nemocný závislý na užívání inzulínu po zbytek života, a bez kterého by po nějaké době zemřel na hyperglykemické koma, selhání tělesných orgánů a funkcí, je riziko ztráty kontroly nad momentální hladinou cukru v krvi, kterou si každý diabetik 1. typu musí bedlivě hlídat, monitorovat. Zároveň, jak jistě víte si musí hlídat pravidelný přísun jídla, jeho množství a složení, podle situace a plánovaného výdeje energie pak až čtyřikrát denně stanovit výši dávky inzulínu aplikovaného ve správných časech a situacích. Pokud dojde ke změnám ve výdejích energie oproti plánu, musí nemocný umět se podle toho zařídit a improvizovat, resp. včas doplňovat přísun vhodných sacharidů, nebo si naopak opatrně přidat bolusovou dávku inzulínu. Když to všechno vidíte černé na bílém, působí to velmi náročně. Z praxe ale víte, že když si člověk život při cukrovce "zajede", nemusí to být zdaleka tak zatěžující, jak to na první pohled vypadá. To vše ale dokáže i jednorázové užití drogy, včetně alkoholu, jak jsem psal, rozbourat. Také reakce metabolismu a spalování cukru se může momentálně měnit, navíc při užívání THC vzniká další riziko, že při "žravých" náladách nemocný neuhlídá množství jídla, které si může dovolit sníst a způsobí si hyperglykémii, tedy stav s nadměrně vysokou hladinou cukru, který pokud je jednorázový a krátkodobý, většinou bezprostředně neohrozí nemocného na životě. Ze všeho největším rizikem ale je popisovaná ztráta kontroly nad glykemií, kdy se může dostavit hypoglykémie, tedy stav kdy je hladina cukru v krvi nedostatečná a hrozí pak až ztráta vědomí, hypoglykemické koma a smrt, případně probrání se do stavu, kdy může být člověk doživotně tělesně, nebo mentálně postižený. To vše platí při užití halucinogenů dvojnásob, respektive riziko možných komplikací a ohrožení života může být mnohem vyšší, než u většiny ostatních typů drog. Nedokážu si dost dobře představit, že byste " na tripu" dokázal hlídat glykemii, měřil se glukometrem, reálně vyhodnocoval situaci a pak si aplikoval ve správných časech odpovídající dávky inzulínu, atd., kdy při předávkování inzulínem se nekompromisně, pokud včas nedoplníte potřebné množství sacharidů, dostaví hypoglykemie, která může končit smrtí. Riziko je o to větší, že mají halucinogeny, včetně LSD, poměrně dlouhodobý účinek, minimálně řádově v hodinách, takže byste v průběhu "tripu" musel nejméně jednou, ale s větší pravděpobností vícekrát řešit vše kolem cukrovky, z čehož jako nejrizikovější vidím právě aplikaci správného množství inzulínu a následný dostatečný přísun jídla. Je velmi pravděpodobné, že po užití LSD by Vám mohla být všechna nezbytná opatření a povinnosti naprosto "putna", nebo byste na ně pro množství neobvyklých vjemů prostě zapoměl. Dalším rizikem při nástupu hypoglykemie i v případě, že byste ji dokázal technicky zvládout a obstarat se, je to, že sebou, jak jistě víte, může přinášet neovladatelné pocity úzkosti, které by Vám mohly přivodit "bad trip" a opravdu horrorový zážitek, ze kterého byste nemusel Vy, případně někdo další, vyváznout se zdravou kůží. To už odpovídám na první část Vašeho dotazu. Doporučuji Vám načíst si informace o LSD a halucinogenech nejen na stránkách naší poradny pod odkazy: http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny-uvod/lsd.html
I každý zdravý člověk, který hodlá LSD, nebo jiný halucinogen poprvé užít, by měl mít u sebe po celou dobu "tripu" zkušeného střízlivého "sittera", tedy průvodce, který ho bezpečně provede všemi fázemi "tripu" a dokáže intoxikovaného v případě potřeby "přeladit" a vyvést z případných nepříjemných stavů, nebo komplikací, případně mu poskytne vhodnou pomoc a potřebný servis tak, aby si mohl z "jízdy" odnést příjemný, nebo zajímavý zážitek. Rizika vzniku psychóz, bludů a nepříjemných halucinací jsou vysoká a následky mohou být až tragické, nehledě na to, že užití halucinogenů může nastartovat a rozvinout psychické poruchy a nemoci, které by se jinak nemusely projevit, ty mohou někdy přetrvávat po celý život, i kdyby už dotyčný nikdy žádné drogy neužil.
Pokud si experiment s LSD nerozmyslíte, doporučuji mít u sebe zkušeného průvodce - hlídače, který by byl zároveň minimálně zdravotní sestrou se zkušenostmi s prací na oddělení diabetologie. Bez toho bych se do užití LSD určitě nepouštěl.
Přeji Vám hodně štěstí a vše dobré, dejte si pozor a buďte na sebe opatrný,
Amrit Sen.