Projevy drogové závislosti
Doldy
Dobrý den,
pracuji třetí měsíc v jedné firmě a objevila se tam holčina, která podle mého laického úsudku bere drogy (skelné oči, nepřítomný pohled, zničené nehty, je hubená, má vemlouvavý hlas, ale přitom všem je jakoby veselá a kamarádská. Podle mě je nutné okamžitě něco udělat, ale nevím co, bojím se, že když se ukáže, že něco bere, lekne se a přestane komunikovat a v práci skončí. Osobně ji neznám, vím od ní jen, že ještě studuje střední školu a nebydlí s rodiči. Jak bych měl postupovat? Měl bych, co si myslím, říci vedoucímu v práci nebo si s ní sám promluvit? (Ve firmě si mají všichni hodně blízko a tykají si mladší i se staršími). Mám se jí vůbec snažit pomoci?

Odpověděl: Amrit Sen
Doldy, zdravím Vás.
Cením si Vaší důvěry, děkuji za dotaz. Z toho co píšete si netroufám takto na dálku odhadnout, jestli Vaše kolegyně drogy užívá, či ne. Možné je obojí. Doporučuji Vám o Vašich obavách s ní otevřeně promluvit. Pokud budete slušný a fér, měla by kolegyně takový rozhovor unést a pokud drogy neužívá, mohla by Vaše jednání pochopit a odpustit Vám. Pokud drogy užívá a možná došlo i na to, že by přestala komunikovat a z práce sama odešla, nebudete si mít co vyčítat, naopak jí umožníte, aby byla konfrontovaná s realitou a dopadem svého jednání, bez kterých nemají uživatelé drog důvod svůj život měnit. Ze zkušenosti víme, že účinně pomáhat se dá pouze tomu, kdo o pomoc stojí. Píšete, že znáte kolegyni pouze od vidění. Posílám Vám stručný, jednoduchý popis toho, jak poznat, že dotyčný drogy užívá, je však určený spíše lidem, kteří mají s takovým člověkem bližší, intenzivnější a dlouhodobější kontakt, zejména rodičům:
Když si všimnete následujícího, zbystřete pozornost:
Změny nálad (buď velké výkyvy v náladách - rychlé a prudké přechody, výbuchy, někdy hraničící s agresivním chováním, na které nejste zvyklí; dlouhodobé smutky nebo naopak)
Změny energie (nespavost, neutuchající energie i více než 24 hodin; naopak velká spavost, klesající víčka)
Změny chování (problémy s dodržováním dohodnutých pravidel, náhlá nedochvilnost, ponocování)
Změna v potřebě financí, prodávání nebo mizení věcí
Změna názorů, oblékání (symboly)
Změna vzhledu - od změny líčení po výraz tváře, rysy, oči; změna váhy
Změna koníčků, případně jejich zanedbávání
Změna okruhu přátel, se kterými se stýká
Dáte-li si zjištění a pozorované změny dohromady s účinky drog, můžete mít podezření na konkrétní typ užívaných látek. K typickým příznakům mohou patřit například následující:
Marihuana:
typická vůně, odlišná od tabáku, mírně nasládlá
užívání ve společnosti kamarádů
po užití smích, návaly hladu, zarudlé oči
nález kuřáckých potřeb (papírky, filtry - kupované nebo trhací, často i tabák a cigarety)
Tlumivé látky (opiáty, léky):
ospalost
otupělost, změny nálad (někdy od netečnosti k agresivitě)
klesající víčka, snížená mimika, velmi malé panenky téměř nereagující na změnu osvětlení
nález tablet, pytlíčků s nažloutlým práškem a dalších věcí určených k užívání (od trubiček, přes alobal, po injekční náčiní, vodu k injekčnímu užívání atd.)
Stimulanty (pervitin, kokain aj.):
mnoho energie; někdy nekonstruktivní využití
větší sexuální apetit
nespavost trvající i více než 24 hodin
náhlé snížení hmotnosti, zanedbávání pitného a stravovacího režimu
možné prudké změny nálad
při přerušení užívání intenzivní potřeba spánku a jídla, možné deprese, agrese
bohatá mimika, gestikulace, mnohomluvnost, argumentace; velké panenky téměř nereagující na změnu osvětlení
nález pytlíčků s bílým práškem a dalších věcí určených k užívání (od trubiček, přes alobal, po injekční náčiní, vodu k injekčnímu užívání atd.)
Nebude od věci při takovém rozhovoru stanovit jasné mantinely další spolupráce, pokud by dotyčná drogy užívala, které závisí na dohodě s vedením, protože už samotný pobyt na pracovišti pod vlivem psychotropní látky je ze zákona důvodem pro ukončení pracovního vztahu. Důležitá může být i skutečnost nabídnutí pomoci, například poskytnutí kontaktů na zařízení a služby, na které může kolegyně obrátit se zájmem o pomoc a podporu.
Bude to ale v každém případě její boj a její volba, jde o dospělého člověka, ne o malé dítě. Pokud se Vaše snahy minou účinkem, smiřte se s tím, že má každý člověk právo volby, jak svůj život prožít a jak s ním naložit.
Doufám, že jsem Vám na dotaz odpověděl vyčerpávajícím způsobem, budu rád, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám odpověď byla užitečná.
Přeji hodně štěstí Vám i kolegyni,
Amrit Sen.