Pomoc
Gabi
Dobry den,
moj brat (30), ktory stale byva s rodicmi, je alkoholik, berie vselijake lieky a fetuje. Z inteligentneho cloveka je zavisly stroskotanec. Par krat sa pokusil zobrat si zivot. Na liecenie sa nevie/nechce odhodlat a tak trapi seba a svoje okolie. Ja som daleko od domova, nemozem priamo pomoct.
Mama aj tato su utrapeni a nevedia sa dostat z tohoto zacarovaneho kruhu. Ak ho vyhodia z domu, boja sa, ze si zoberie zivot (ktory si mozno zoberie aj doma, ked budu oni vo vedlajsej izbe), ale pocit vycitky a strachu ich nepusti vyhodit ho. Liecenie na slovesnku je len na baze dobrovolnosti, ale ako chory, zavisly clovek by sa mohol chciet dat liecit? On uz nema zdravy rozum.
Preto by som sa chcela opytat, ako to funguje v cechach, tiez je to na baze dobrovolnosti? predsa musi existovat nejaky sposob ako ochranit cloveka pred seba samym. viem, ze sa hovori, ze pokial on nechce, liecenie nie je uspesne, ale co sa da teda robit? Neviem, ci sa mam bat, ze skor stratim rodicov, alebo brata.
Prosim o veskere moznosti, ktore su k dispozicii. obraciam sa uz aj na pomoc za hranicami, lebo Slovensky system, mi nepride moc napomocny, pre takto choreho cloveka.
Mnoho krat vdaka

Odpověděl: Amrit Sen
Gabi, zdravím Vás.
Cením si důvěry, se kterou se na nás obracíte. Chápu Vaše obavy o bratra i starost o rodiče, obojí je na místě. V České republice, podobně jako na Slovensku, je léčba závislostí dobrovolná. Existují výjimky, kdy může o léčbě rozhodnout soud, ale vždy se jedná o případy, kdy užívání návykových látek souvisí s trestními delikty dotyčného. Léčba z donucení mívá ale velmi zřídka nějaké výsledky. Ocitla jste se v náročné situaci, ve které nemáte mnoho možností, jak ji řešit, respektive může mít jen chabý efekt, pokud budete jednat za bratra a rodiče, kterým tyto kroky náleží. Chápu, že už v nemusí mít dostatek sil k tomu pokoušet se o změny. Alfou a omegou je bratrův postoj, který jak píšete nic měnit nechce. Je to pochopitelné, tím spíš, že rodiče, kteří se podle všeho sami stali "spoluzávislými", aniž by sami drogy užívali, nebo narměrně pili. Spoluzávislost je nemoc, kterou často onemocní lidé, kteří po delší čas sdílejí s blízkým závislým člověkem společnou domácnost, zapojí se a sdílí závislostní kolotoč, čímž jej nechtěně podporují v užívání drog a pití. Spoluzávislí pak často trpí ještě více, než uživatel, kterému pak, sami v pasti, pomáhají kopat jeho hrob. K tomu, aby dokázali z takové situace vystoupit, potřebují odbornou pomoc. Ze všeho nejvýhodnější by bylo, kdyby Váš bratr vyhledal odbornou pomoc sám z vlastní iniciativy. I tak by měli pomoc určitě vyhledat i Vaši rodiče, dřív, než je takové soužití úplně semele a rozloží. Potřebují podporu, porozumění a informace k tomu, aby dokázali podniknout změny, které je podpoří v obratu k lepšímu. S odborníky zařízení, které se zabývá drogovou problematikou můžete pohovořit i Vy. Nejlepší je si předem telefonicky. domluvit termín schůzky. Pro všechny platí, že při osobním pohovoru po podrobnějším seznámení se situací vám pracovníci služby doporučí konkrétní kroky, které můžete v dané situaci podniknout, upozorní na chyby, kterých byste se měli vyvarovat, případně poskytnou další potřebné kontakty. Co je velmi důležité, mohou rodiče i Vás v případě bratrova nezájmu seznámit s možnostmi, jak se lze pokusit pomoci bratrovi v motivaci k pozitivním změnám a případné léčbě. Jistě tušíte, že nejspíš půjde o běh na delší, náročnou trať. S léčbou v ČR pro cizince to není jednoduché. Ve většině zařízení by si musel klient hradit léčbu se všemi náklady v plné výši, což nejspíš bude nad bratrovy možnosti. Jako příklad uvedu, že pokud například občan ČR přispívá na hrazení léčby v terapeutické komunitě 4 - 6 tisíc korun měsíčně, na kterou mu z různě velké části přispívá sociální odbor, jedná se pouze zhruba o desetinu částky skutečných nákladů na léčbu, které jsou hrazeny z prostředků organizace, která komunitu provozuje. Podobně by si musel hradit léčbu ve zdravotnických zařízeních. Existují ale i komunity, které jsou nezávislé na dotacích, kde si klient léčbu neplatí a na chod komunity dokáží klienti vydělat společnou pracovní činností. Bohužel pak není v možnostech komunity věnovat tolik potřebného času terapii. Jednou z takových komunit je například křesťanská komunita Bétel:
BÉTEL CZ z.s.
U Hřbitova 939
278 01 Kralupy nad Vltavou
Telefon: +420 315 694 691
Mobil: +420 603 110 635
E-mail: info@komunitabetel.cz
Web: http://www.komunitabetel.cz/
Informace o možnostech léčby na Slovensku s kontakty na zařízení najdete na Drogovom informačnom portáli:
http://www.infodrogy.sk/
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bratr s rodiči, případně Vy bydlíte, rádi Vám vhodné kontakty, včetně těch, které v DiP chybí.
Na Slovensku také velmi dobře fungují společenství
Anonymních narkomanů: http://www.anonymninarkomani.sk/
Jejich program by mohl bratra oslovit, protože se nejedná o běžné formy léčby, ale o svépomoc na základě přitažlivosti programu a spiritualitualního kontextu..
http://www.anonymninarkomani.sk/informacie-o-na/vitajte-na-stretnuti-anonymnych-narkomanov/
http://www.anonymninarkomani.sk/kontakty/
http://www.anonymninarkomani.sk/informacie-o-na/on-line-stretnutia/
Pro rodiče by mohlo být velmi užitečné podívat se na stránky, přípaně kontaktovat společenství
Anonymních spoluzávislých na Slovensku CoDAhttp://skupinacoda.blogspot.cz/
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná. Kdykoli se ozvěte. Přeji vše dobré Vám, bratrovi i rodičům,
ať vše nabere šťastnější směr.
Amrit Sen.