co dělat?
radka
Dobrý den,
koncem června tohoto roku jsem se dozvěděla že moje dcera nedochází již měsíc do školy, i když jsem ji dávala finance na dopravu. Nyní je neklasifikována z 5 předmětů, odmítá jít na opravné zkoušky. Našla si partnera v podmínce, minulý týden je oba chytili při krádeži v obchodě, takže s nějvětší pravděpodobností bude odsouzen už nepodmíněně. To není vše. Asi před 14 dny jsem našla v dětském pokoji kapsičku se stříkačkami, dcera se přiznala, že jsou její s partnerem. Dceři jsem řekla, že to nebudu podporovat a zakázala jsem přístup jejímu partnerovi do našeho domu - mám ještě 9ti letou dceru. Protože nechce být bez něj, přišla si pro oblečení a řekla mi, že si od září vyřídí sociálku a bude bydlet na ubytovně. Nemůžu ji vysvětlit, že svého kroku bude v budoucnu litovat, řekla že i tak se dá žít a že je to v pohodě. Odmítá mi říct, kde přesně se nachází. Má už 18 let. Prosím o radu.

Odpověděl: Amrit Sen
Radko, zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, chápu Vaší starost, ocitla jste se ve velmi náročné situaci. Píšete, že je dcera plnoletá, těžko ji tedy můžete k čemukoli přinutit. Jak nejspíš tušíte, je bez vůle a osobního rozhodnutí k pozitivním změnám jen velmi těžké uživatelům drog pomáhat, o to těžší je to, když svoje jednání a život nevnímají jako problém, nebo pomoc, kromě té, která jim umožňuje v užívání drog setrvávavat, odmítají. Že jí nedokážete vysvětlit nic rozumného, je běžný stav. Sama s tím v tuto chvíli mnoho nenaděláte. Proto Vám doporučuji co nejdříve vyhledat odbornou pomoc některého zařízení, které se zabývá drogovou problematikou ve Vašem okolí. Jejich služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlepší by byla specializovaná poradna pro rodiče, ale pomohou Vám pracovníci každé služby, která pracuje s uživateli drog a jejich blízkými. Nejlépe je si předem domluvit telefonicky termín schůzky. Při osobním pohovoru a podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci navrhnou konkrétní kroky, které můžete k jejímu ošetření a řešení podniknout, upozorní Vás na chyby, kterých byste se měla vyvarovat, případně Vám poskytnou další potřebné kontakty. Co je velmi důležité, seznámí Vás s postupy, jak je možné pokusit se pomoci dceři v motivaci k pozitivním změnám a případné léčbě. Dostane se Vám pochopení a podpory, které v tento těžký čas bezesporu potřebujete, abyste dokázala situaci rozumně zvládnout, a sama se nezačala sypat, potřebujete se věnovat mladší dceři a dalším blízkým, se všemi ohledy na vlastní potřeby. Když napíšete ve kterém větším, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebný kontakt pomůžeme najít. Jste li z Prahy, nebo okolí, obraťte se na specializovanou Poradnu pro rodiče a osoby blízké organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
mapa
V levém sloupci se dozvíte vše o službách, které naše poradna poskytuje.
Jak kontakty na zařízení a služby na území ČR můžete vyhledat sama se dozvíte na stránkách naší poradny pod odkazem Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná. Kdykoli se na nás obraťte, přeji pevné nervy, hodně štěstí a úspech v dalších krocích. Vaší dceři úzdravu.
Amrit Sen.