Jak na syna
Smajlík
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak se zachovat k mému skoro 18-letému synovi. Asi před půl rokem syn začal strašně lhát, nedodržoval stanovená pravidla a začal být na mě strašně drzý. Snažila jsem se s ním promluvit, co se děje, protože se mi vždy s problémy svěřil, ale tentokrát bez úspěchu. Nakonec jsem po čase zjistila, že kouří a nejen cigarety, ale i marihuanu, kterou jsem u něj našla. Okamžitě jsem ji zničila, řekla o tom i manželovi. Se synem jsme si promluvili, našli články, řekli pravidla a upozornili jsme ho, že jestli nám dá záminku k dalšímu podezření - nakoupíme testy a budeme ho nejen testovat. Na chvíli to pomohlo, ale pak jsem zjistila, že nám syn začal opět strašně lhát - pořád bez peněz, lže o tom kam jde, hádá se, je na mě zlý - k muži si to nedovolí. Domluvy nepomohly, dokonce jsme ho museli začít kontrolovat, kam chodí, protože např. tvrdil, že jede k babičce a my jsme ho asi za hodinu potkali kousek v našem městě a to nebyl jediný případ. Asi před měsícem jsme zjistili, že nám tajně provolal 800 a přitom má svůj telefon i peníze.Když se s ním o tom snažíme mluvit,tak nás obviňuje, že mu nevěříme, děláme mu ostudu tím, že ho kontrolujeme a nemáme ho rádi a on se odstěhuje a že mu je stejně za chvíli 18 a bude si dělat co sám bude chtít.Už jsme se bohužel dostali do situaci - kdy dostal za své chování ke mě pár facek a k tomu, že jsme mu řekli, že jestli nebude dodržovat pravidla, tak u nás bydlet nemůže. Bohužel nic nepomáhá - nové šance, po dobrým, po zlým - prostě jen lži, do kterých se sám zamotává. Syna testujeme - kromě 1 testu byly negativní. Včera u nás opět proběhla hádka - zase jsme přišli na další lži. Nepřišel včas domů - mě tvrdil, že zůstal déle na brigádě,ale manžel ho viděl v jiné části města, když se vracel domů a taky si za mnou přišel pro peníze, i když si v pátek donesl peníze z brigády - když se ho zeptáme, za co je utratil, tak lže, že je dlužil, půjčil, atd.), bohužel už u nás včera padla facka a domácí vězení, protože na my byl tak strašně sprostý, že to manžel neustále. Nevíme jak dál - držet ho neustále doma, kontrolovat ho a doprovázet, když někam jde? Ještě na závěr - mám 2 syny, ještě mladšího o 1 a půl ( je z bratra nešťastný) - oba museli a musejí doma pomáhat a to rovným dílem, peníze, když potřebují na něco rozumného jim dáme, ale musí chodit na brigády. V poradně jsme byli, ale bohužel jsme se jen dozvěděli, že jsme nejhorší rodiče, kteří ho hlídají, vše mu zakazují a dělají mu tak ostudu, pak už nešel. Moc děkuji za radu, ale bohužel nevím, jak dál.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že je náročné neustále hlídat pravidla, dodržování domluveného atd. Na druhou stranu si myslím, že kroky, které podnikáte jsou ty, které opravdu mohou pomoci. V prvé řadě bych tedy doporučovala v nastaveném směru vytrvat, přestože už to musí být hodně vyčerpávající.
Přestože se mi zdá, že jste již zkusili mnohé varianty, doporučila bych si zkusit ještě jednou se synem, pokud možno v klidu promluvit a stanovit jasná pravidla soužití. Doporučuji také zcela jasně deklarovat, co bude následovat v případě, že domluvu nebude dodržovat. Zdá se mi, že podobně se snažíte postupovat již nyní, pouze mi nejsou patrné ony sankce - na základě nich je dítě motivováno k tomu změnit své chování. Pokud bude tato základní pravidla respektovat, doporučovala bych se zdržovat dalšího kontrolování nad jejich rámec. Nechci tím říct, že by bylo dobré syna zcela nekontrolovat, ale spíš bych hlídala domluvená pravidla (například doporučuji testování v případě podezření apod.), ale nad jejich rámec bych již další kontrolu neprováděla. V případě náhodného odhalení jejich porušování, by měly být uplatněny domluvené sankce, o kterých by měl být syn předem informován. Obávám se, že nic víc v dané situace dělat nemůžete.
Na druhou stranu je také důležité podotknout, že jistá míra vzdorovitosti a neposlušnosti k věku Vašeho syna poněkud patří. Syn má také zajisté právo nesdělovat Vám zcela všechny okolnosti svého života. Zde je však vždy náročné hledat onu zdravou míru... ovšem to, že se Vám syn již nesvěřuje tak jako dřív, bych viděla spíše jako zdravé a k věku patřící.
To, že syn "vyhrožuje" plnoletostí je v dospívání poměrně časté, je však dobré trvat na tom, že dokud žijete ve společné domácnosti, je nutné respektovat rodinná pravidla, a to bez ohledu na věk.
Píšete také, že jste již společně navštívili poradenské zařízení. Chápu, že pokud bylo jediným výstupem setkání to, že jste nemožní rodiče, že se Vám do další konzultace nechtělo. Přesto bych však doporučila dát terapii/poradenství ještě jednu šanci. Pokud chcete, ráda Vám pomůžu vyhledat jiné pracoviště v místě Vašeho bydliště. je také nutné podotknout, že spolupráce by měla být delšího charakteru, aby mohla být účinná.
Věřím, že jste již udělali mnoho práce, doufám, že to v budoucnu přinese očekávané pozitivní změny. Pokud budete chtít, můžete nás kdykoliv znovu kontaktovat. Ráda Vám také vyhledám poradenské zařízení v místě Vašeho bydliště.
S pozdravem a přáním pokud možno klidného dne,
Tereza Mazáková