piko a lieky
Dids
Dobrý deň, som po druhom protidrogovom liečeni a bola som rozhodnuta pevne prestať, ale každu noc mam suche recidivy odkedy som vyšla z liečenia, proste ma to prenasleduje a neviem ako dlho to vydržim byť čista keď na to myslim stale častejšie...Problem je v tom že mi na liečeni zistili pervitinovu psychozu a paranoje a nasadili mi lieky Seroquel XR 300 mg, lieky mi zabrali a dosť pomohli, nemôžem ich vysadiť, len neviem čo sa stane keď to už nevydržim dám si piko na tieto lieky ....nemám v pláne to spraviť ale bojim sa toho že sa raz neovladnem a nechcem si ubližiť ...

Odpověděl: Amrit Sen
Dids, zdravím Vás.
Děkuji za důvěru a dotaz. Chápu, že se ocitáte v náročné, možná trýznivé situaci. Důležité je nezůstat na ni sama. Píšete, že jste byla dvakrát na léčení, že v současné době abstinujete a bojíte se, že abstinenci neudržíte. Podle toho usuzuji, že jste zřejmě podcenila bezpodmínečnost doléčování, které je nedílnou součástí úzdravného procesu, bez kterého dokáže zůstat dlouhodobě střízlivý jen málokdo z těch, kteří se léčili se závislostí. Vynechání doléčování tak bývá jednou z nejčastějších příčin relapsu a následné recidivy, kdy se závislý velmi rychle ocitá v situaci, která bývá často horší, než všechno, co v souvislosti s životem na drogách doposud zažil. Doléčování není zdaleka jen o tom, jak zůstat střízlivý a naučit se pracovat s bažením a chutěmi, ale o tom najít si svojí cestu spokojeným životem, naučit se zvládat problémy, které přináší každodenní život, prostě být pevnější v kramflecích, minimalizovat trable a prožívat stabilnější pocit štěstí. Celý tento proces je během na delší trať. Jsem v pravidelném kontaktu s řadou lidí, kteří, ač byli často označováni za "beznadějné", již řadu let žijí spokojeným životem, mají přátele, často rodinu a děti a úspěšně se perou s problémy všedního dne. Ne každý z nich to zvládl napoprvé. Všichni, pokud prošli léčbou, se aktivně doléčovali. Těžko posoudit, nakolik nebezpečná by byla kombinace Seroquelu a pervitinu, existuje řada psychofarmak, která je v kombinaci s pervitinem nebezpečnější. Co je ale jisté, že Vám antipsychotika nepředepsal lékař jen tak. To znamená, že pokud si dáte pervitin, tak kromě toho, že s velkou pravděpodobností nastartujete závislostní kolotoč, existuje mimořádné riziko, že se zblázníte. Nemusí se to stát hned napoprvé, ale může. Prošla jste toxickou psychózou, což znamená, že Vám po užití psychostimulantů, stejně tak i halucinogenů, nebo THC, hrozí rozvinutí psychického onemocnění, které se už nemusí dát úplně vyléčit do konce života, a to i kdybyste už nikdy žádné drogy neužila. To znamená, že jste v ohrožení se Seroquelem i bez něj. Proto Vám doporučuji bez otálení vyhledat odbornou pomoc, také se svěřit někomu blízkému, kterému důvěřujete. Dost dobře nerozumím tomu, proč jste nekontaktovala některého z odborníků, kteří Vás léčili. Respektuji, že k tomu můžete mít důvod. Pokud tedy nechcete kontaktovat nikoho z těch, kteří Vás lépe znají, obraťte se na jakoukékoliv zařízení, které se zabývá drogovou problematikou ve Vašem okolí. Jejich služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Dostane se Vám podpory a porozumění, které v tuto chvíli bezesporu potřebujete. Po seznámení se situací Vám pracovníci služby navrhnou, jaké konkrétní kroky můžete pro její zvládnutí podniknout, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat, případně Vám poskytnou další potřebné kontakty. Získáte obdiv a respekt, že jste dokázala přijít sama ze své vůle. Zkuste to stihnout dříve, než pervitin užijete. Kontaktujte pomoc i v případě, že by se Vám abstinenci nepodařilo udržet.
Kontakty na většinu služeb na Slovensku najdete na Drogovom informačnom portáli
http://www.infodrogy.sk/
Pokud napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, můžeme Vám s vyhledáním vhodných kontaktů, tedy i těch, které na uvedeném serveru chybí, pomoci.
Uvidíte, že se Vám už po prvním rozhovoru s odborníky citelně uleví.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná.
Seberte všechnu kuráž a jednejte. Přeji hodně štěstí ve všech dalších krocích, ať je brzy lépe.
Kdykoli napište,
Amrit Sen.