je závislá?
A.
Dobrý den,
budou to asi čtyři roky, co jsem se dozvěděla, že je moje matka nejspíše závislá na drogách, konkrétně na pervitinu (doufám, že \"jen\" šňupe). Všichni kolem to věděli, já se musela přesvědčit až na vlastní oči. V té době byla už závislá čtyři roky, takže dnes celkem osm let. Před čtyřmi lety, kdy jsem to zjistila, čekala dítě, zašla jsem do nějaké poradny a ti měli kontaktovat sociální úřad. Nestalo se a já situaci přestala řešit a zbaběle jsem se tomu vyhýbala až doposud. Mám pocit, že je to s matkou lepší, že snad pomohlo že má dítě, naivně si namlouvám, že už třeba drogy nebere, ale moc dobře vím, že určitě nepřestala. Její stav se poměrně zlepšil, ale pořád se chová a vypadá jako typická feťačka. Několikrát říkala, že se zabije, možná i proto se jí bojím na cokoliv zeptat, stejně vím, že by mi lhala. Nevím, na koho se mám v tomto případě obrátit. Matčin přítel je taky závislý a prarodiče, se kterými bydlíme v jednom domě, situaci taky neřeší.
Byla bych vděčná za jakoukoliv pomoc či radu.
Děkuji

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že situace Vašich rodičů se jeví opravdu jako komplikovaná, nejsem si však zcela jistá, zda dobře chápu, na co se ptáte.
Ptáte-li se na to, jak v situaci zakročit z hlediska sociálních aspektů, pak bych doporučila následující. Pokud máte pocit, že dítě v péči rodičů je zanedbáváno, poté doporučuji obrátit se na OSPOD - čili na odbor sociálně právně ochrany dětí v místě Vašeho bydliště. Sociální pracovnice by pak měly zahájit šetření v rodině.
Pokud se však ptáte obecně, co se situací dělat, tak to je poněkud komplikovanější otázka. V prvé řadě by to chtělo si s rodiči o problému promluvit, ale na zákaldě toho, co popisujete asi nebudou ochotni o situaci mluvit. Přesto jim můžet dát najevo Vaše obavy, zeptat se, zda se něco neděje, případně bych nabídla pomocnou ruku, pakliže se rozhodnou se situací něco dělat.
Pokud chcete, ráda Vám pomohu byhledat příslušná zařízení v místě Vašeho bydliště, kam by se rodiče mohli obrátit, kontakty jim pak můžete předat. Bohužel, pokud však nebudou ochotni o tématu mluvit, nezbývá, než tuto realitu akceptovat. Případně zkusit situaci měnit na základě formálních postupů (čili vyhledáním OSPODu v případě, že máte dojem, že je dítě v jejich péči zanedbáváno). Možná by nebylo špatné, pokud byste Vy sama obrátila na zařízení, které poskytuje pomoc a poradenství uživatelům drog a jejich blízkým. Existují i specializované služby pro rodinné příslušníky a blízké uživatelů drog. Kontakty na tato zařízení Vám mohu také poslat, pokud budu vědět, odkud jste.
Ptáte-li se na závislost, to je u pervitinu poněkud komplikovanější otázka, ale na základě popsaného bych si dovolila tvrdit, že se o závislost pravděpodobně jedná. Několikaleté úžívání pervitinu společně v tandemu s manželem asi pro závislost, bohužel, nasvědčují.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv v budoucnu zase obrátit, Ráda o Vás zase uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková