moje dcera
vladka
dobrý den,již jednou jsem vás kontaktovala,dceři je 22let,užívá drogy,určitě marihuanu a ted asi(určitě) pervitin.Nevím jak dlouho,zjistili jsme to vloni v létě když hrozně zhubla a začala se chovat jinak(nálady skvělé,mluvnost,pak opak).Byla ve vašem K centru,poprvé s námi rodiči,potom sama,ale jen jednou,pak už tam nešla.Před 2měsíci odešla z domu,bydlala u kamarádky a já jí ale platila pulku nájmu za to bydlení (zatím je studentka,zbývá jí jen bak.práce a zkoušky,ale to už asi nebude),protože jsem měla o ní strach...nabídla jsem jí,že ji pomuzu sehnat svuj podnájem,treba ji i pomuzu finančně platit nájem,podmínkou ze si najde brigádu,dodělá školu a přestane s drogou,když tvrdí že je v pohodě...kdyz ji kamarádka ukončila spolubydlení...nechtěla svuj byt,ale psala, že má strach,že to nezvládne a že by se knám ráda vrátila...byla jsem ráda a věřia že i to bydlení jinde jí změnilo...po pár dnech doma,kdy jsem nabídla že předěláme její pokoj a ona že začne makat na bakalářce a učit se,zase začala večer odjíždět,pak napsla sms že přespí u té kamarádky,protoze neco popily,atd. a pak přišla další tˇafka.příteli volali z banky a ověřovali si zda u něj pracuje moje dcera kvůli půjče.ptala jsem se jí a zapírala,druhý den přišel formulář od nějakého finančního ústavu k podpisu na půjčku 2000,- (ten dopis jsem naštěstí otevřela),Báru jsme vyhodili z domu,respektive,dala jsem jí navybranou..léčba nebo oni,odešla včera,mám neskutečný strach co bude,nevím nic,mám strach že umře...je to hrozné.Mám se pokusit vytrvat?Myslím že není tvrd´ák aby žila pod mostem,že jí to nakopne...

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se nacházíte ve velmi nepříjemné situaci, že máte o dceru strach a že už nevíte, jakou cestu pomoci po všech těch peripetiích zvolit.
Je fajn, že jste se společně s dcerou rozhodly k vyhledání odborného zařízení. Je však pravdou, že aby spolupráce měla šanci na úspěch, je nutné, aby byla dlouhodobějšího charakteru. V aktuální situaci bych doporučovala  vyhledat určitý druh podpory, který je věnován právě rodičům dětí, které návykové látky užívají. Pokud chcete, ráda Vám vyhledám příslušné kontakty. Doporučovala bych spíš terapeuticko-poradenské pracoviště.
S dcerou bych rozhodně doporučovala ještě jednou zkusit promluvit, sdělit jí Vaše obavy a podporu v při snaze o abstinenci. Možná by bylo fajn, aby se rozhovoru účastnil také partner, aby dcera viděla, že máte společný postojn (pokud existuje shoda).
Doporučovala bych, aby základem případné budoucí komunikace s dcerou, bylo vyjasňování si pravidel případné podpory z Vaší strany. Zdá se mi, že to aktuálně také u Vás v rodině probíhá. Bylo by fajn, abyste si dopředu promyslela, jak se zachováte v případě, že se dcera vrátí. Rozhodně bych doporučovala nastavovat pouze takové podmínky, pravidla, která jste zcela důsledné také schopna dodržet - nemá smysl vyhrožovat něčím, co byste v případě nutnosti nebyla schopna následně realizovat. Doporučuji si varianty spolupráce sama pro sebe dopředu promyslet. Rozhodně se mi jeví jako přínosné jakoukoliv podporu podmiňovat léčbou (pobytovou, ambulantní, případně rodinné konzultace apod.), abstinencí aj. Pokud dcera bude s pravidly  souhlasit, bylo by vhodné si dodržování pravidel kontrolovat (např. potvrzení ze zařízení apod.), dceru můžete také testovat na přítomnost látek v těle atd. Mělo by však také být zcela jasné, co bude následovat v případě, že dcera nebude pravidla respektovat.
Doporučuji také dceru odhlásit z trvalého bydliště pro případ dalšího zadlužování. Chápu, že to může být krok nepříjemný, ale jedná se o ochranu Vašeho majetku. Rozhodně bych také nedoporučovala dceru podporovat finančně, případně jí dotovat samostatné bydlení - to bych vnímala spíše jako odměnu...
Chápu, že jako akutní se jeví to, že dcera aktuálně není doma, že o ni máte z toho důvodu strach. Chápu, že je to velmi nepříjemné, nezbývá však než tuto náročnou situaci zkusit přečkat. Také z toho důvodu by bylo fajn, abyste mohla také Vy sama (případně s partnerem) docházet do specializovaného centra, kde by Vám v této náročné situaci mohli poskytnout náležitou podporu.
Doporučuji však vytrvat a v případu kontaktu s dcerou zkusit nastolit zcela jasná pravidla podpory a také jasné sankce v případě jejich nedodržování.
Věřím, že ohledně vyhození dcery z bytu máte smíšení pocity, ALE dceru jste nevyhodila - dala jste jí na vybranou a ona si sama zvolila. Takto bych se na to pokoušela dívat i nadále. Ona je tím, kdo si zvolil raději pobyt mimo domov před nabízenou pomocí a léčbou. Zkusila bych se na situaci opravdu dívat na základě této perspektivy.
Každopádně doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem. Přeji hodně síly do budoucna.
V případě potřeby se na nás můžete kdykoliv znovu obrátit, ráda o Vás zase uslyším. Případně pomůžu s vyhledáním kontaktů.
S pozdravem a  přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková