problémy s bratrem
Kateřina
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, kde bych mohla řešit situaci svého bratra. Žije u matky a evidentně trpí závislostí na marihuaně, střídavě s něčím silnějším a v kombinaci s alkoholem. Má záchvaty agrese, vzteku a demoluje vše kolem sebe. Slovně napadá matku a snaží se s ní manipulovat a v podstatě jí psychicky terorizuje. Jaké jsou možnosti řešení? Jak se chovat k takovému člověku? Je možné jej na čas vykázat z bytu? Je v této situaci vůbec řešení? Matka doufá v zlepšení, ale dle mého názoru už je to ve fázi, kdy se ze závislosti nelze dostat pouze vlastní vůlí. Děkuji velice za tip, kam se obrátit, ideálně v okolí Pelhřimovska.
S pozdravem
Kateřina

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den Kateřino,
děkujeme za dotaz. Je fajn, že se takto staráte o svého bratra, na druhou stranu mne hned napadá, že možnosti Vaší intervence jakožto sestry jsou rozhodně poněkud menší, než možnosti, které mají k dispozici Vaši rodiče, ale k tomu se určitě ještě dostaneme.
Ptáte se na několik konkrétních otázek. Z hlediska možnosti léčby - vždy je nejlepší do dané organizace zavolat a domluvit se telefonicky na možnostech spolupráce. Doporučovala bych zvážit pracoviště také v Praze, přece jenom si myslím, že Praha by pro Vás mohla být také relativně dostupná.
http://www.sananim.cz/
http://www.prevcentrum.cz/
http://www.dumrodin.cz/rodinna-poradna.html
http://www.tksejrek.kolping.cz/
Dále se ptáte, zda je možné vykázat bratra z bytu. V tomto ohledu bych hodně odpověď zvažovala na základě věku bratra, ale obecně mohu odpovědět, že vykázání z bytu, případně zavolání policie na dotyčného, agresivního člověka možné je.
Řešení situace se nabízí poměrně mnoho. Hodně bych v tomto ohledu však apelovala na rodiče, kteří by měli být v této oblasti nadmíru aktivní a měli by být ochotni situaci řešit.
Rozhodně bych doporučovala vyhledání zařízení, které se obecně specializuje na rodinnou problematiku. Na takovouto konzultaci můžete dojít společně jako rodina, včetně bratra a zkusit hledat případná řešení. Rodiče však musí být ke spolupráci motivováni. Rodiče jsou ti, kdo mají klást podmínky společného soužití s bratrem, jsou to oni, kteří mají "donucovací" prostředky v rukou, mohou klást pravidla společného soužití atd. To, že matka doufá ve zlepšení, je sice pěkné, ale je dobré si uvědomit, že zlepšení velmi často nepřichází jen tak samo, obzvláště ne v rizikovém věku dospívání. Doufání bez akce může také vést k tomu, že se situace bude zhoršovat. Dospívající potřebují zcela jasné hranice, které mají nastavovat právě rodiče.
Ptáte se, jak se k takovémuto člověku chovat. Na Vašem místě bych asi doporučovala spíše se držet stranou. Bylo by fajn, aby bratr věděl, že ve Vás má oporu, bude-li chtít v něčem pomoct, ale máte právo dát najevo nesouhlas s jeho chováním.
Doufám, že se situace ve Vaší rodině bude postupně zlepšovat. Opravdu doporučuji navštívení některého z poradenských pracovišť, nejlépe toho, které se orientuje na spolupráci s celou rodinou.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás někdy v budoucnu uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková