pervitin
Dáda
Dobrý den,
můj přítel bere asi ¾ roku pervitin. Ze začátku pouze pro zábavu, teď si myslím, že už je plně závislý (bral každý týden, nyní je 2,5 týdne bez drog). Nicméně si začal uvědomovat svůj problém a chce ho řešit (zdá se být motivovaný). Zatím o léčebně nemluví, chce to zvládnout vlastní vůlí, ale rád by zašel k psychologovi. Jak máme prosím postupovat?
Děkuji za odpověď.
Hezký den

Odpověděl: Amrit Sen
Dádo, zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, děkuji za dotaz. Chápu Vaší starost o přítele, rozumím Vašim obavám. Je dobře, že se ptáte. Pro Vašeho přítele by bylo ovšem daleko užitečnější, kdyby se ptal on sám. Bez jeho vlastních aktivit směrem úzdravě budou totiž s velkou pravděpodobností snahy dalších lidí, tedy i Vaše, bohužel plané. Ani s důvody jeho užívání to nemusí být úplně tak, jak uvádíte ve skryté poznámce. Jestli dobře rozumím, žije Váš přítel v zahraničí. Budu se tedy spíše soustředit na to, co můžete v dané situaci tady a teď podniknout Vy. Váš přítel by ale měl určitě vyhledat odbornou pomoc, nebo alespoň kontaktovat nás. Mohli bychom mu pomoci s vyhledáním potřebných kontaktů na odborníky služeb v zemi a místě, kde nyní žije. Z poznámky jsem také pochopil, že se v problematice poměrně orientujete a víte, na co se máte ptát. Každopádně by nemělo žádný smysl ani efekt, aby mu za něj sjednával schůzku kdokoliv jiný, než on sám. Navíc člověk, který trpí psychickými potížemi, které popisujete, riskuje, že se jeho stav výrazně zhorší, nebo že se dostane do toxické psychózy, kdy může být nebezpečný jak sobě, tak i okolí, nebo že dojde k rozvinutí psychického onemocnění, ze kterého se nemusí úplně uzdravit po zbytek života, a to i kdyby už žádné drogy neužíval. Takže nejvhodnější odborná pomoc pro přítele bude nejspíš psychiatr, který je zároveň adiktolog se zkušenostmi v práci s uživateli drog. Pomoc v situaci, ve které se nalézáte ale potřebujete v tuto chvíli zejména Vy, abyste dokázala její náročnost unášet s minimem komplikací a rizik. Pokud se rozhodnete vztah s přítelem udržet, připravte se na to, že nepůjde o procházku růžovým sadem a že to bude náročný běh na delší trať. Potřebujete podporu, porozumění a informace. Proto Vám doporučuji se nejprve telefonicky spojit s pracovníky některého zařízení, které se zabývá drogovou problematikou ve Vašem dosahu a domluvit si termín schůzky. Po podrobnějším seznámení se situací při osobním rozhovoru Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, které můžete pro její řešení podniknout. Také jak s přítelem komunikovat a jaká opatření případně vykonat tak, aby to bylo ku prospěchu, nikoli ke škodě. Upozorní  Vás na chyby, kterých byste se měla vyvarovat, případně Vám poskytne další potřebné kontakty. Všechny tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nepíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, budu tedy brát za bernou minci Olomouc, kterou jste zmínila ve skryté poznámce. Pokud bydlíte, nebo se pohybujete v jiné oblasti, napište ve které. Rádi Vám s vyhledáním vhodných kontaktů ve Vašem okolí pomůžeme.
Kontakty:
Kontaktní centrum Podané ruce, o.p.s.
Sokolská 551/48
779 00 Olomouc
Mobil: +420 778 411 689
E-mail: kcentrum.ol@podaneruce.cz
Vedoucí: Bc. Lucie Řeřichová, DiS.
Mobil.: +420 774 991 625
Web: http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/kontaktni-centra/kontaktni-centrum-olomouc/
P - centrum - AT poradna
Lafayettova 9
772 00 Olomouc
Telefon: 585 221 983
E-mail: p-centrum@p-centrum.cz
info@p-centrum.cz
Web:    www.p-centrum.cz
Ambulance AT při Fakultní nemocnici Olomouc
I. P. Pavlova 12
755 20 Olomouc
Telefon: +420 588 444 618
E-mail: psychiatrie@fnol.cz
AT ambulance - při Vojenské nemocnici Olomouc
Sušilovo náměstí 5
771 00 Olomouc
Telefon: +420 973 407 090, + 420 973 407 005
Budeme rádi nápomocni, dejte vědět, jak se situce vyvíjí.
Držím palce, přeji pevné nervy a úspěch v dalších krocích Vám i příteli,
kdykoli se ozvěte,
Amrit Sen.