sedmý dotaz
matka
Dobrý den,nepsala jsem asi tři měsíce. Syn byl hospitalizován v léčebně tři měsíce s toxickou psychozou. Všemožně jsme ho podporovali. Mysleli jsme si, že se situace pohne k lepšímu. Je závislý na pervitinu šňupe ho a na marihuaně a možná i jiných drogách. Po návratu v červnu z léčebny jsme ho vzali domů za určitých podmínek, které do týdne nedodržel. Udělala jsem mu test, byl pozitivní. Od té doby byl zase týden v léčebně, odešel na revers. Od nás už nemá měsíc nic. Dnes přišel, brečel, že má něco v hlavě, nejde to prý léčit řekl mu doktor, nezbývá mu moc do konce života, chce domů, má hlad a nemá na léky a nemá kde být. Myslím, že bychom to věděli, pokud by měl z CT nález v hlavě, protože jsme s lékaři jeho stav pravidelně konzultovali. Nabízela jsem mu chleba a odvoz na psychiatrii - tam prý už nikdy nepůjde. Nic z toho nechtěl a řekl, že jde skočit pod vlak. Napadá mě, že to může udělat, taky to může být vydírání. Je to velmi náročné, pokud o něm nevím, je mně líp o mnoho. Mám vůbec reagovat na jeho zvonění? Děkuji, matka

Odpověděl: Jakub Minařík
Odhadoval bych, že v hlavě bude mít halucinaci. Nicméně - je pravděpodobné, že to nenahlíží a pocit je velmi skutečný. Samozřejmě se mohu mýlit. Nicméně, může být ve stavu, kdy se může stát cokoliv, skorem bych doporučoval - pokud bude vyhrožovat suicidiem zavolat záchranku a nechat jej odvézt na psychiatrii nedobrovolně - vzhledem k tomu co povídal, je dosti možné, že by si jej tam nechali. Alespoň chvíli. Rozhodně by tak mohl dostat jesný signál, že vydírat se nevyplatí, rotože to nenese očekávané ovoce.
Stran toho ostatního myslím, že jste zvlola dobrý postup. Chápu, že je to bolestné a rozumím tomu, že vám je lépe, když jej nevidíte. Je lépe sbírat síly, kdyby pomoc opravdu potřeboval, protože se odhodlal ke změně, než se nechat terorizovat průběžně. Jinak doporučuji stav syna monitorovat, ale pomoc - pokud nebude zjievné, že jde o život a nebo že se odhodlal ke změně limitovat.
Také mám dojem, že bych vám doporučil nějakou vlastní terapii. Jsou skupiny pro rodiče a blízké, poradentská zařízení, ... Pomohli by vám chovat se efektivně a nezbláznit se z toho. Kdybyste měla zájem, napište odkud jste, pokusíme se vám najít kontakt. Pevné nervy přeju.