Heroin
Lucie
Dobry den, mam dotaz. Pred tremi lety jsem vam psala z Anglie ohledne meho pritele, ze nejspis kouri heroin pres alobal. Zacla jsem to s nim resit a dali jsme se na lecbu.(samozrejme ja jsem byla jen opora).Vsechno bylo fajn.Kazdy den ze zacatku chodil do lekarny pravidelne pro stamprli metadonu.A pak chodil k lekari na kontrolu.A zacli mu davat co tyden lahev leku domu.Po roce se to zmenilo a davky mu zmenili na mensi mnozstvi a ted opet ma zmenu v ml. Ale nejak jsem projizdela jeho veci. A po trech letech usilovne prace s nim jsem opet nasla schovane svicky a to mi nedalo a o tyden pozdeji jsem mu prohledala batoh a nasla jsem tam pouzity alobal.Akorat jsme se pohadali a rekl ze si musel dat, ze toho ma hodne. A dost me to vzalo. Dneska jsem opet uklizela a v supliku jsem nasla prazdne pruhledne sacky s nejakou bilou smesi. (ale byly prazdne).A blok ktery ma tvrdou vazbu a vidim na nem vsude bily prasek a schovane s lamaciho noze kousky ostri (mozna na rozdrceni) a rulicku z tvrdeho papiru. Pomozte mi co mam delat. Ja si sama nevim rady s cim zase zacal. Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se jedná o nelehkou situaci a smekám před Vaši urputnou snahou partnerovi pomoci. Musím říct, že obdivuji Vaši trpělivost a úsilí.
Podle všeho se zdá, že partner opět začal užívat nelegálně. Myslím, že není až tak podstatné, o jakou substanci se jedná, ale důležitý je fakt, že po snížení substituční dávky se opět uchýlil k nelegálnímu užívání. Partner zdá se, preferuje opiáty, ale může se jednat o rozličnou směs, takto na dálku nejsem schopna více posoudit.
Otázkou je, jak s informací ohledně opakovaného nelegálního užívání naložíte, což se zdá být na situaci asi to nejobtížnější, pokud to správně chápu. Zdá se mi, že pomocnou ruku jste partnerovi již podala několikrát. Otázkou je, jak dlouho jste ochotna to ještě opakovat. Tlak a pomoc z Vaší strany v minulosti pomohl, ale zdá se, že partner vnitřně motivován pravděpodobně není tak, jako jste motivována Vy. Tuto disproporci (větší motivovanost na straně Vaší, než na straně partnera) bych viděla jako stěžejní kámen úrazu.
Můžete se pokusit znovu stanovit jasná pravidla soužití a podmínit setrvání ve vztahu snahou o zastavení relapsu partnera. Případně snahou o změnu situace (pobytová léčba atd.). Uvidíte, jak na situaci zareaguje. Na druhou stranu si také říkám, že za ta léta již musíte být z celé situace značně unavená. Zkusila bych se ještě před konfrontací s partnerem zkusit zamyslet nad tím, co Vám vztah za stávajících podmínek přináší, jak se v něm cítíte, zda si dokážete představit, že se v podobném modu nacházíte další roky, co Vám to může přinést, co Vám to může vzít apod. Bylo by fajn, abyste před rozhovorem s partnerem dobře rozuměla tomu, co opravdu chcete a znala své stanovisko. Poté bych zkusila s partnerem znovu pohovořit a zkusit se dohodnout na dalším směřování vztahu.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pokud možno pozitivním směrem. Pokud chcetet, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ráda o Vás zase uslyším.
Přeji mnoho sil v tomto náročném období.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková