Syn
Eva
Zdravím Vás, prosím nevím, jak dále procházet životem,náš syn užívá pervitin cca 3 roky, za tuto dobu pouze 2 měsíce pracoval (přesněji řečeno pokoušel se pracovat). Okradl nás, sliboval, že se napraví, že se půjde léčit, nic z toho neprovedl. Má za sebou bohužel i spáchání krádeže, tudíž ho čeká pravděpodobně i vězení, snažili jsme ho motivovat, vše marné. Navštívili jsme K-centrum u nás v bydlišti, sami i se synem, volali k Vám do poradny, tu chci vyzdvihnout za
cenné rady a obrovskou podporu (ten den se toho tolik událo, že jsme to s manželem již nemohli ustát) moc děkujeme za hovor 10.7.2014 po 17h. Chci se dnes jen zeptat, víme, že bychom měli syna vyhodit z domu, nijak se nesnaží, máme ještě dvě dcery, ta malá osmiletá tuší, že se doma něco děje, zmizel u nás smích, ta pohoda, co bývala-jen kde vzít tu sílu a opravdu ho VYHODIT??

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Je patrné, že jste se již pravděpodobně pokoušeli řešit synovo užívání různými způsoby, přesto se zatím nic nejeví jako zcela efektivní. Vždy je důležité snažit se nastavit jasná pravidla soužití s uživatelem a ta důsledně dodržovat. Je velmi důležité důsledně dodržovat kroky, na kterých se v rodině dohodnete. Pokud tedy syn přes veškerou snahu dohody nerespektuje a dále užívá, je dobré myslet na další členy domácnosti.
Pokud tedy systém důsledného dodržování pravidel nefunguje, nepomohl, nezbývá než překročit k takovým opatřením, která ochrání alespoň zbytek rodiny. Jak sama píšete, situace syna již negativně ovlivňuje také další členy. Bylo by tedy dobré soustředit se na to, aby pokud možno zbytek rodiny "neodnášel" (spíše co nejméně pociťoval, je jasné, že situace již celkově do rodiny zasahuje) synovo chování. Myslela bych nejenom na to, jak synovo chování působí na ostatní po psychické stránce, ale také na ochranu majetku a dalších záležitostí (uživatelé se často zadlužují, hrozí exekuce atd.).
Na všechny tyto aspekty a negativní důsledky soužití se synem, který aktivně drogy užívá, bych zkoušela myslet při procesu dalšího rozhodování. Dokud syn bude mít kde bydlet, kde jíts, prát si apod. pravděpodobně nebude motivován změnit své chování. Pouze tehdy, když o tento "luxus" přijde, možná pochopí, že se opravdu děje něco negativního, možná teprve tehdy pochopí, co mu hrozí - možná tento fakt povede ke změně chování.
Chápu, že je to velmi náročná situace pro celou rodinu, že je to syn, máte ho ráda atd. Proto bych i nadále doporučovala docházet do nějakého zařízení, kde by Vám pomohli se s celou situací vyrovnat.
Není zaručeno, že to, že syna z bytu vyhodíte jeho situaci zlepší. Je však již patrně jasné, že setrvávání ve stávajícím stavu nepomáhá ani mu (není motivován ke změně), dokonce to ohrožuje celou rodinu.
Doufám, že se situace u Vás v rodině bude postupem času uklidňovat. Pokud chcete, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Přeju hodně sil.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková