Zavisla matka, ted sestra
Nat
Dobry den, uz drive jsem se na vas obracela s zadosti o radu v dobe, kdy ma matka byla zavisla na pervitinu. Me detstvi tedy nebylo jedno z nejstastnejsich, nicmene maminka se z drog dostala. Bohuzel ma nyni schyzofrenii a tudiz neni zpusobila sama vychovavat deti. Mam sestru (18)a brasku (5).
Kdyz se mamka vylecila, asi za dva roky zacala nadmerne uzivat antidepresiva, coz vedlo az k tomu, ze nozem napadla sveho tehdejsiho pritele a dobrovolne nastoupila do psychiatricke lecebny v Dobranech. O me a sestru se starala babicka, ktera uz po vsech matcinych skandalech byla opravdu vycerpana a dve studujici pubertacky moc nezvladala. Zejmena moje sestra byla odjakziva rebel. V podstate jsme zustaly samy v byte, kde jsme predtim bydlely s mamkou, ktera se po navratu z lecebny nastehovala ke svemu novemu priteli, coz bylo asi to nejlepsi, protoze bychom se musely starat spise my o ni. Mely jsme tedy byt pro sebe a tu nejhodnejsi babicku v 10km vzdalene vesnici. Ja jsem odmaturovala a odjela do ciziny, kde nyni studuji psychologii. Sestra tento rok dokoncila ucnak a zije napul s babickou, napul sama v onom byte. Vim, ze kourila travu nadmerne hodne, ale byla jsem v soku kdyz jsem zjistila, ze si obcas da \"do nosu\". Nyni se ke mne doneslo, ze v byte se schazeji ruzna individua a \"narkomani. Sestra neskutecne zhubla a udajne nespi, utraci o sto sest (7000kc behem 5dnu). Zkratka ona snupe pervitin. Ja se odsud z UK citim bezmocna, mam strach, ze to, co si cela rodina prozila s mamou, se bude opakovat. Citim, ze bych se mela vratit do CR a neco udelat, coz by znamenalo vzdat se sveho snu, studia a opet se vratit do tech starych prokletych koleji.
Navic ja jsem se velmi zmenila. Zacala jsem byt nadmerne stydliva a uzavrena. Nekdy mam paranoidni \"strach\" z lidi. Jazykova bariera tomu moc neprida. Stydim se mluvit, stydim se chodit sama. Prijdu si Jako bych byla prusvitna a kazdy vedel, ze ja jsem dcera fetacky. Nadmerne mi zalezi na tom, co si o me mysli ostatni. Mam strach, ze to cele na me zanechalo nasledky a ze nejsem uplne v poradku. Jsem labilni. Studuji psychologii a pritom nejsem dostatecne psychicky silna na to, abych jednou mohla v tomto oboru pracovat....
Prosim Vas, poradte mi, jak pomoci sestre, co udelat sama se sebou?
Mnohokrat dekuji a jsem s pozdravem. Natalie (20).

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, Nat.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, děkuji za dotaz. Chápu Vaše obavy a rozumím starostem, kterými se trápíte. Obávám se, že něco podobného tomu, co jste prožila s maminkou, se nejspíš už děje. Neznám žádné podrobnosti, nevím, jestli se sestra živí sama, jestli pobírá nějaké příspěvky, či dávky, nebo jestli jí babička, nebo někdo další podporuje. Nic o tom, kdo má v péči Vašeho malého brášku, jak prospívá, ani jestli je sestra v kontaktu s dalším příbuzenstvem, atd.. Každopádně je sestra plnoletá, takže bez její vůle k pozitivním změnám těžko někdo něco zmůže, tím méně Vy, když žijete v zahraničí. Velmi těžko se v takové situaci radí, píšete, že sama máte potíže, se kterými si nyní  úplně nevíte rady. V každém případě by měl člověk, aby byl schopen pomoci někomu dalšímu, být schopen pomoci nejdříve sám sobě v rámci možností, ale se vším úsilím, které je k tomu třeba. O to více, když má být jeho povoláním a posláním zabývat se nitrem dalších lidí. Vůbec to ale neznamená, že byste takovou práci nemohla dělat, pokud jste ochotná řešit sebe a své vlastní nesnáze už teď, k tomu by Vám mohl dopomoci třeba psychoterapeutický sebezkušenostní výcvik nebo nějaká psychoterapeutická podpora. Nerozumím úplně tomu, proč se cítíte natolik stigmatizována tím, že maminka užívala drogy, ale to by bylo asi na osobnější rozhovor. Proto Vám doporučuji ze všeho nejdříve vyhledat odbornou pomoc psychologa, případně psychiatra. Vůbec tím nemyslím, že byste snad měla být blázen. Naopak, smekám klobouk před tím, co jste dokázala, že jste se tak náročnými životními okolnostmi nenechala semlít a zničit, že dokážete studovat v zahraničí tak náročný obor, a že Vaše srdce nezatrpklo. Rozhodně to není tak, že byste měla být na základě svých životních zkušeností a na základě aktuálně pociťovaným potížím diskvalifikovaná pro práci s lidmi a obor, který studujete. Možná spíše naopak. Důležité bude, abyste dokázala o sobě mluvit co nejotevřeněji. Jsem si jist, že podobně, jako ode mne, získáte obdiv a respekt. V každém případě počítejte s tím, že abyste byla pevnější v kramflecích, nejspíš nevyřeší jedno sezení, nebo jednorázová konzultace s odborníkem. Mám na mysli, že půjde o běh na delší trať. Nemáte co ztratit, můžete jen získat. Bohužel se příliš neorientuji v možnostech a poskytovaných službách v Británii, věřím, že když jste téměř z branže, dokážete si vhodnou odbornou pomoc najít sama. I s tím bychom Vám případně dokázali pomoci, napíšete li, ve kterém městě, nebo oblasti bydlíte a studujete. Myslím, že pro tento čas by nemuselo být na škodu sestru kontaktovat telefonicky, někdy je dokonce užitečnější dopis, případně zpráva o tom, že na ní myslte, že o ni máte obavy a máte ji ráda. Kdybyste snad měla potřebu bez přípravy, tak jak jste, se sebrat a jet za ní, nejspíš byste jí pomoci nedokázala, jen byste riskovala, že se Váš vlastní život otřese v základech a Vy sama sesypete.
Jak jsem psal, je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, nebo svojí situaci nevnímá jako problém. Jak se vnímá sestra, netuším... Každopádně nemám na mysli pomoc materiální, která v případě závislého, pokud se neléčí, nebo svojí situaci neřeší, může být naopak kontraproduktivní, může ho zbavit šancí být konfrontován s realitou, nést odpovědnost za svojí volbu a konání a podpořit jeho setrvávání v užívání a závislostním kolotoči, nebo jeho propad do ještě hlubších závislosti a malérů.
Pokud se budete v budoucnu chystat byť jen na čas do Čech, doporučuji Vám, pokud jste z Prahy a okolí, si s dostatečným předstihem telefonicky, nebo písemně domluvit schůzku s pracovníky specializované bezplatné poradny pro rodiče, rodinné příslušníky, partnery a osoby blízké organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu, a domluvit si termín návštěvy. Při osobním pohovoru a podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které můžete v daném čase podniknout, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Také Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit pomoci sestře s motivací k pozitivním změnám a případné léčbě.
Kontakt:
Poradna pro rodiče (a osoby blízké) PPR
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Fax: +420 284 824 235
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud se do Prahy nedostanete, napište, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města se budete v Čechách pohybovat. Rádi Vám pošleme kontakty na podobné služby v dosahu, a to jak na zařízení, která se zabývají drogovou problematikou, tak na odborníky, kteří by mohli pomoci s řešením Vašich potíží.
Přeji Vám, setře i bráškovi hodně štěstí,
kdykoli se ozvěte,
Amrit Sen.