prodej drog
latec
Dobrý den, dcera je už několik let pod vlivem všelijakých drog (tráva,pervitin ). Léčbu odmítá,poslední půlrok si našla přítele a přestěhovala k němu, ten drogy prodává a myslíme si,že ona s ním. Občas se ukáže i doma.
Má sluchové halucinace a mylím, že nedokáže reálně uvažovat.Jaké mohou být další poruchy osobnosti??
Co dělat?. Máme podat trestní oznámení?, je náprava ve vězení možná?
Jak ji dostat do léčebny? Existuje
nedobrovolná léčba?
Díky
otec

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se jako rodič ocitáte ve velmi nepříjemné situaci a chcete dceři pomoct. Bohužel, nevím, kolik je dceři let, ale pokusím se odpovědět v obecnější rovině.
Píšete, že se dcera někdy objeví doma. Zde by bylo důležité podívat se na to, z jakého důvodu a za jakých podmínek se dcera doma vyskytuje. Tento pobyt doma bych doporučila zcela jasně vymezit a stanovit mu jasná pravidla. Často takto závislé děti chodí jednou za čas domů, kde si vyperou, uvaří, nají se atd. a poměrně schopně využívají servisu rodičů, aniž by na ně byl vyvíjen tlak ke změně. Zajisté nevím, jak je to u Vás, ale tento postup bych nedoporučovala. Pokud dceři určitým způsobem pomáháte, jasně bych podporu podmínila léčbou nebo abstinencí, projevem snahy o změnu. Podmnkou jakékoliv formy pomoci z Vaší strany by měla být snaha dcery o změnu stávajícícho způsobu života.
Také bych doporučila dceru odhlásit z domu, odhlásit ji z trvalého bydliště u Vás. Děti se často zadlužují, berou si všelijaké půjčky a exekuce pak často dopadá na další členy domácnosti. Takto je šance se tomu vyhnout, ochránit tak další členy rodiny.
Ptáte se také na trestní oznámení. Tento krok je zajisté možný. Otázkou je, co od něho očekáváte - to bych si zkusila dopředu pro sebe zodpovědět. Předpokládám, že do vězení by dcera rychle nešla (závisí na rozsahu trestné činnosti atd.). Vězení může pomoci - někteří lidé, zejména ti, co se účastní ve vězení specializovaných programů pro závislé, mohou začít abstinovat. Často se však stává také to, že po návratu z vězení se člověk vrací ke "starému" způsobu života, často tedy také k užívání návykových látek.
Pokud trestní oznámení zvažujete, možná bych o tom dceru zkusila informovata  dala jí tzv. nůž na krk ve smyslu "buď léčba nebo trestní oznámení". Pokud se však k tomuto kroku opravdu rozhodnete a nůž na krk ji dáte, je nutné pak opravdu zamýšlení kroky realizovat, jinak by tato ultimáta ztrácela na významu.
Konrétní právní kroky bych ale doporučovala zkonzultovat s Právní poradnou A. N. O., kde se zabývají právním poradenství a pomocí lidem, kteří se dostali do konfliktu se zákonem v souvislosti s užíváním drog a jejich blízkým. Služby jsou bezplatné, kontakt najdete na http://poradna.asociace.org/kde-nas-najdete/. Pokud nejste z Prahy, můžete využít konzultaci i prostřednictvím e-mailu nebo telefonu.
Pokud je dcera plnoletá, existuje pouze jedna možnost nedobrovolné hospitalizace a to v případě, že by dcera byla akutně nebezpečná sobě nebo svému okolí. V tom případě je opravdu možné zavolat záchrannou službu a nechat dceru nedobrovolně hospitalizovat. V případě halucinací, které působí jako ohrožující se již k tomuto kroku možná postupně přibližuje. Pokud ji v takovémto stavu zastihnete, je možno záchranou službu zavolat (dcera ale opravdu musí být "mimo" kontakt s realitou, určitým způsobem akutně ohrožena). Někdy nedobrovolná hospitalizace může pomoci.
Rozhodně bych nedoporučovala dceru podporovat finančně. Fajn by také bylo, kdyby se na postupu shodl i zbytek rodiny, pokud je také zainteresován (pomáhá jednota zbytku členů rodiny na postupu).
Také bych doporučila vyhledání odborného zařízení, kde se specializují právě na pomoc rodičům dětí závislých na návykových látkách. V centru Vám mohou pomoci také s rozvahou dalších kroků atd. Pokud chcete, ráda Vám vyhledám zařízení poblíž místa Vašeho bydliště.
Pokud bude potřeba, ráda s Vámi prokonzultuji další kroky. Můžete se na nás kdykoliv v budoucnu opět obrátit.
Přeji hodně sil. Doufám, že se situace u Vás v rodině bude postupně zlepšovat.
S pozdravem,
Tereza Mazáková