falešně pozitivní výsledek testu
Marta
Dobrý den, mohu se zeptat, zda byste věděli o nějakých příkladech toho, kdy při testování na přítomnost drog vyjde výsledek falešně pozitivní? Našla jsem na stránkách příklad, kdy po konzumaci většího množství makového závinu, mohou vyjít pozitivně testy na opiáty. Víte i o nějakém dalším takovémto příkladu?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
co se týká orientačních drogových testů (z moči a ze slin), tak opravdu mohou vykázat falešnou pozitivitu / negativitu. Nejčastějšími důvody jsou vady testu, špatná manipulace s testem a užívání nejrůznějších léků (např. některá antidepresiva) či jejich kombinace. Máte pravdu, že pozitivní opiátový test po konzumaci máku občas vychází, proto je v léčebných zařízeních zakázáno požívat cokoliv obsahujícího mák (aby se zabránilo zbytečným dohadům, zda klient užil opiát či makovou buchtu). Pokud má z pozitivního výsledku plynout nějaký postih (výpověď ze zaměstnání, odebrání ŘP apod.), je třeba vždy provést laboratorní konfirmaci, která přesně určí, jakou látku testovaný požil.
Vilma Šilarová