Dcera
RENATA
Dobrý den ,mám 21 dceru Lindu asi 6let bere drogy asi tak na rok přestala uplně užívat.Dodělala si školu a řidičák a najednou začala znovu ještě ve větší míře.Odmítá se léčit do práce nechce ,nechce vlastně asi nic.Jsme již strašně unavení a nevíme co máme dělat,dcera začína být agresivní a tak přemýšlím,že jí budeme muset vyhodit.Okolo domu neustále honím fetáky co nám pískaj pod oknem,nevím nevim co s ní.Děkuji S.

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za projevenou důvěru. Uvádíte, že Vaše dcera se po roční abstinenci vrátila k užívání drog, a to ještě ve větší míře. Věřím, že tato situace je pro celou Vaši rodinu velmi náročná. To, že se člověk po určité době abstinence k užívání drog vrátí, je poměrně častý problém. I když je to vysilující a pro okolí velmi deprimující, je příznivé, že už má dcera zkušenost s abstinencí za sebou, je možné na to navázat.
Pokud to dobře chápu, bydlíte ve společné domácnosti, dceru asi živíte, pokud nechodí do zaměstnání. V takové situaci je důležité dceru motivovat ke změně postoje a chování jasným stanovením pravidel soužití a sankcí, které budou následovat, pokud pravidla nebude dodržovat. Obecně řečeno by se např. měla podílet na chodu domácnosti, finančně přispívat apod. Pokud má doma servis, živíte ji a sama momentálně motivována není, nic ji vlastně ke změně netlačí. Toto je ale pro každého rodiče velmi náročné a neměli byste v situaci zůstávat sami.
Nevím, za jakých okolností začala dcera abstinovat, zda sama, nebo podstoupila nějakou léčbu, zda už jste se jako rodina obrátili na nějaké odborné služby. Každopádně v této chvíli by to určitě bylo na místě. Pokud dcera nyní odmítá vyhledat odbornou pomoc, můžete se na ni obrátit i sami jako rodiče. Probrat možnosti, další postup a načerpat psychickou podporu. Je možné se obrátit na místní kontaktní centrum, v některých městech jsou přímo služby zaměřené na rodiče a blízké osoby závislých. Pokud byste napsala znovu a uvedla, odkud jste, můžeme Vám pomoci nějaké zařízení vyhledat. Jinak si můžete kontakt najít v databázi zde: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.htm.
Přeji Vám a Vaší dceři mnoho štěstí a brzké zlepšení situace. Pokud budete potřebovat, můžete se na nás znovu obrátit.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová