jak jednat
copankova
Dobrý den,
vnuk ( 19 let) již nějakou dobu kouří marihuanu, a mám obavy že přešel na něco podstatně drsnějšího. Do školy nemá zájem dobrovolně docházet a tak s vypětím sil se snažím jej tam vždy nějak donutit.
Mimo domov se moc nezdržuje, většinou spí, pak zase sní vše, co kde najde. Někdy si těžuje že vidí zlatou mušku. Jeho názory, chování, je mimo realitu. Nevíme, kde bere na drogy, protože kromě jídla již nic od nás nemá. Vše máme zajištěné. Nevíme, zda i to jídlo mu máme odepřít, zda ho vyhodit z domova. I když na toto nejsme psychicky vůbec připraveni. Jsme bezradní, nevíme, jak se k němu máme chovat, jak s ním dále jednat. Jsme jako rodina z toho zničeni. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za projevenou důvěru. Věřím, že situace, kterou popisujete, je pro Vás a celou rodinu velmi náročná. Vnukovo chování vykazuje známky problémového užívání drog, možná závislosti. Patrně o něj máte obavy a celou rodinu to zatěžuje.
Adolescenti v této fázi často nejsou sami od sebe motivováni ke změně chování. Motivací může být tlak rodiny. Z vašeho dotazu jsem pochopila, že vnuk zatím studuje, nevydělává, živí ho rodina, se kterou sdílí domácnost. Je důležité stanovit jasná pravidla soužití a podmínky další podpory (např. návštěva odborného zařízení, pravidelná školní docházka, podílení se na chodu domácnosti) a také sankce, které budou následovat, pokud pravidla nebude dodržovat. Je nutné domluvit se na takových sankcích, které budete schopni dodržet. Odebrání finanční podpory a vyhazov z domova může být jednou z nich (tou nejzazší), ale je těžké to splnit. O konkrétní podobě nastavení pravidel a dalším postupu se můžete poradit s odborníkem. Neměli byste v této situace zůstávat sami. Obraťte se na odborné zařízení, jehož pracovníci Vám v celé situaci mohou být nápomocní. Pokud se Vám nepodaří přimět k návštěvě také vnuka, můžete se přijít poradit sami. Služby tohoto druhu nabízejí kontaktní centra nebo služby přímo zaměřené na podporu rodičů a blízkých osob. Pokud napíšete znovu a uvedete, odkud jste, rádi Vám pomůžeme vhodný kontakt vyhledat. Můžete také využít naši databázi kontaktů: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.htm.
Přeji celé Vaší rodině a Vašemu vnukovi hodně štěstí a brzké zlepšení situace. V případě potřeby se na nás můžete znovu obrátit.
S pozdravem, Veronika Šindelářová