pomoc
matka
Dobrý den, syn už se u Vás léčil, prošel pobytem v Dobřanech,kde mu diagnostikovali emocionální poruchu osobnosti, hulit trávu nepřestal, doma ukradl co šlo, vyhodili ho z práce a o jinou nemá zájem. Navíc hrozně lže, už snad ani sám nerozezná pravdu od lži. Mě a dceru doma fyzicky napadal. Vyhodila jsem ho z domova a pracujeme na zrušení trvalého pobytu. Dluhy zásadně neplatí. Nemá žádné kamarády. Kromě zloděje a feťáka, ke kterému se nastěhoval. Stále jsme se snažili mu pomáhat, hledali práci, kam nenastoupil, umožňovali odpracovat si jídlo u manžela v dílně. Nic nepomáhá. Za vše vinní nás. Je ještě vůbec nějaká šance na změnu? Na léčení zatím jít nechce. Ambulantně si maximálně došel pro léky a pak je nebral. jsme zoufalí.

Odpověděl: Jakub Minařík
Když si po sobě přečtete text, který jste napsala, zjistíte, e by se snažíte a syn na to dosti kašle. Je nepravděodobné, že by za takových podmínek léčba fungovala. Syn očividně nemá problém, to že vás mučí mu nevadí, Pravděpodobně při poruše osobnosti nevnímá, že by nějaké komplikace měl, ale vy jako okolí klienta se můžete zbláznit, to není nikterak netypický průběh. Pochybuji, že v dané chvíli budou fungovat logické agrgumenty a přesvědčování, nebo odkazy na soudržnost rodiny, desatero přikázání, odkazy na obyčejnou slušnost, ... Léčebné instituce nemají moc šanci intervenovat - protože syn nechce a na léčebné intervence prostě zvysoka kašle. Ono dlužno říci - léčbu nejspíše nevnímá ve svém zájmu - protože léčby znamená - že ho někdo otravuje s terapiemi, nutí ho dloubat se v sobě, měnit se, snášet nežádoucí efekt léků, dodržovat režim - zkrátka sadu věcí, ke které musíte být motovavaná, abyste jí snesla. Současný stav však znamená - že nemá žádné vážnější problémy, spokojeně si funguje, když je nejhůř, tak mu dáte najíst, ... Proč by měl dělat něco do čeho se mu chce, mívá to nepříjemné vedlejší efekty?
Jedinná možnost jak jej motivovat je, že mu postavíte jasné hranice, které budou nepřekročitelné a pokud mu přinesou nějaký diskomfort - tak by ho snad mohli motivovat. Je to bez záruky, ale asi jedinná možnost. Pravděpodobně by bylo dobré, kdybyste sami chodili na nějakou terapii, individuelní, ale hlavně rodinnou, resp. rodičovskou - protože možná tam by se vám mohlo pomoci vladit tyhle intervence k funkční dokonalosti, navzájem se ošetřit, jako rodina se semknout a také - máte ještě dceru. Na ni bych se na vašem místě sousředil, protože ta danou situaci může odnést nejvíce, protože - bratr jí terorizuje, vy místo abyste se staralia trávili čas s ní, tak se obíráte bratrem - celkem pochopitelně - je to nemocný člen rodiny - nicméně - je to vzor a pravděpodobně i když je chování bratra dceří nepříjemné - dostává zpětnou vyzbu, že je výhodné, protože se maminka a tatínek o mě zajímají, a nejsu duchem nebo tělem nepřítomní, ... To je podle mě jedinná cesta - nevím jestli vám někdo nabízel poradnu pro rodiče - najdete ji na našich stránkách (www. sananim.cz) - počítejte ale s tím, že musíte sami sebe léčit, pravidelně, trvale, musíte chodit dlouhodobě, pravidelně. Jednorázová konzultace je nanic.