Užívání pervitinu
Miška
Dobrý den, obracím se na Vás kvůli svému příteli. Jsme spolu necelý půl rok a já mám podezření, že přítel užívá pervitin (šňupe). Než jsem s přítel začala vztah, vím že před dvěma lety byl na ulici, protože užíval pervitin a začal kvůli tomu doma krást, tak ho rodiče vyhodili. Poté ho rodiče vzali zpátky domů ale na detox ho neposlali a vím, že na ňákou dobu přestal úplně užívat pervitin i marihuanu. Ovšem, poté pasivně začal opět užívat pervitin a marihuanu. O marihuanu mi nejde, neříkám vadí mi to, ale není to tak zásadní problém jako pervitin. Ještě před měsícem se mi přiznal, že si občas pervitin dá, ale maximálně dvakrát týdně, nyní mi měsíc tvrdí, že ho již neužívá. Ovšem, od jeho kamaráda jsem se dozvěděla, že i přesto, že mi tvrdí, že pervitin neužívá, tak užívá. Přítel začal v poslední době hubnou za poslední dva měsíce zhubnul 8 kilo, poslední dva týdny má lehce propadlé tváře. Navíc začal mít časté záchvaty vzteku při kterých silně bouchá do popelnic, kope do batohů a podobně také se pořád chce s ňákým mlátit. Nebo chodí a sám pro sebe si říká že někoho zbije. Ovšem, poslední dobou má převážně stavy že se chová normálně poté brečí klidně i půl hodiny v kuse a potom chce někoho bít a poté zase brečím a toto stále dokola. Přítel se občas až abnormálně potí, píchává ho u srdce, a bohužel si i vymýšlí lži, kterým bych řekla že v hlavě věří. Ovšem zvětšených zorniček jsem si nevšimla, s přítelem ovšem nebydlím, a proto ho nevidím celý den. Mám o přítele strach, že opět začal fetovat, jen že když o tomto mluvím naštve se a brečí že mu nevěřím a že nic nebere. Odmítl se mnou za někým dojít, tvrdí že s pervitinem problém nemá a je čistý. Potom co jsem četla na internetu příznaky si ale myslím, že pervitin užívá. V drogách se nevyznám, a proto potřebuji Vaší radu. Moc Vám děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, Miško.
Cením si důvěry, se kterou se na nás obracíte, děkuji za dotaz. Chápu Vaše obavy a rozumím Vašim nejistotám. Je dobře, že podnikáte kroky směrem k řešení situace, zatím alespoň tak, že zkoušíte pomoc získáváním informací Setrvávat v situaci jaká je, by Vás mohlo semlít a vyřadit ze zdravého provozu, jestli se tak už neděje. Podle toho co píšete a podle projevů přítele je víc než pravděpodobné, že Váš přítel pervitin, případně další drogy užívá. Každopádně je v tuto chvíli pro Vás bezpečnější, že spolu nebydlíte a nebylo by moudré to měnit. Z toho, že přítel užívání zapírá, lze usuzovat, že zatím není nakloněn tomu svojí situaci řešit, měnit, natož se léčit. Nebudu se rozepisovat, že to, že přítele v minulosti vzali rodiče domů, aniž by se léčil, byla nejspíš kardinální chyba, ani detox sám o sobě bez navazující terapie by nejspíš nic nevyřešil.
Doporučuji Vám na nic nečekat a vyhledat odbornou pomoc. Nejlépe uděláte, domluvíte li si telefonicky termín schůzky v kontaktním centru:
Kontaktní centrum Semiramis
Ptácká 162
293 01 Mladá Boleslav
Telefon: +420 326 303 467
Mobil: +420 724 290 697
E-mail: k-centrum-mb@os-semiramis.cz
Web: http://www.os-semiramis.cz/kontaktni-centrum-mlada-boleslav/poslani-centra/
http://www.os-semiramis.cz/
Při osobním pohovoru a podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které můžete pro řešení situace podniknout, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. A co je velmi důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit Vašeho přítele motivovat k pozitivním změnám a léčbě. Bez motivace a jeho rozhodnutí se léčit, mu nikdo jiný, ani rodiče, ani vy nemůžete pomoci jinak, než že z jeho světa vystoupíte, aby měl možnost být konfrontován s realitou a nesl důsledky svého jednání. Jiná pomoc, než předání informací a potřebných kontaktů by byla Vaší spoluprací na kopání jeho hrobu. Při osobním kontaktu s pracovníky K-centra se Vám dostane pochopení a podpory kterou v tomto čase bezesporu potřebujete, abyste situaci dokázala rozumně zvládnout a nenechala se semlít. Něco jiného je, když závislý kroky k úzdravě podniká. Pak mu může pomoci pocit a skutečnost, že za ním stojí a fandí mu ti, kteří ho mají rádi. Pokud bude přítel užívat dál, bude sobě i okolí čím dál nebezpečnější. Stav, který popisujete se velmi podobá toxické psychóze, nebo už rozvinuté psychické poruše, ze které se ne každému podaří "vrátit do normálu", a to i v případě, že by nadobro přestal drogy užívat. Může se tedy brzy stát, že sebe, nebo někoho dalšího ohrozí na zdraví, majetku i životě.
Přeji Vám odvahu a kuráž do dalších kroků, štěstí a úspěch ve Vašem konání,
a co nejklidnější, pohodový zbytek léta. Kdykoli napište, jsme tu.
Vše dobré,
Amrit Sen.