Vidiny, halucinace, slyší hlasy
Anonym
Dobry den,
moje blízka osoba po 3 měsících intenzivního užívání pervitinu začal mit tyto příznaky které trvají uz pul roku a bohužel se musela najít lékařská pomoc. Stěžoval si jeste pred tim nez to začalo ze si je jisty tim ze mu dali přátele kteří se tak tvaríli dali neco údajně piko udělalo zle byl mimo a nemohl ovládat tělo ani mluvit. Jen vnímal jak ho okradli. Myśite si ze se člověk muže zblaznit z užívání pervitinu nebo mu dali neco co mu mohlo narušit mozek. Kdyz hned potom nastaly halucinace, nebo je to nemoc která se projevila? Příznaky: živě viděl jak po něm jde policie, utíkal pred ni a týden se schovával na trese a viděl je ze ho sleduji a číhají na nej. Nic takového se ale nestalo. Uz nevěřil ani okoli ze to neni pravda. Myslel ze ho chtějí zabit jeho kamosi : sedel treba u stolu v parte a druha půlka party stala o podal a on je slyšel jak se na ne domlouvaji a to taky pravda nebyla. Dokonce byl tak vyřešeny ze nešel uklidnit ze ho nekdo sleduje. Měsíc po tomhle byl klid a pak nastalo to ze začal slyšet hlasy které mu údajně říkají co ma delat ale nechce nám rict co. Odejde a toulá se po okoli sám jako tělo bez duše. Jen kouká a nemluví kdyz slyší ty hlasy jinak komunikuje normálně. Co to muže byt a z čeho? Přejde to? Da se to vyléčit? Uz nevim jak mu pomoct.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se obracíte na naši poradnu, děkuji za dotaz. Stavy, které u Vaší blízké osoby popisujete, jsou učebnícovým příkladem toxické psychózy při užívání psychostimulantů, která se po delší době už mohla rozvinout v psychické onemocnění. Zkusím nejprve odpovědět na Vaše otázky. Takto na dálku není možné určit, jestli jsou uživatelovy duševní poruchy způsobeny pouze samotným užíváním pervitinu, nebo jestli už v sobě, jak se často stává, nosil předpoklady k psychickým onemocněním, které se mohly někdy v budoucnu, ale také vůbec nemusely v průběhu jeho života zásadně projevit a rozvinout. Jisté je, že jakmile tento proces započal, bude se nejspíš opakovat a prohlubovat. Váš blízký se může stát nebezpečným, a jak sebe, tak někoho z okolí může ohrozit na zdraví, nebo dokonce i na životě. Podobné stavy se mohou opakovat v různých intervalech dokonce i bez užití drogy. Ve většině případů samy časem odezní, pokud člověk přestane drogy užívat. Bohužel už navždy bude ohrožen tím, že se mu stav může vrátit například i po užití THC (marihuany..) a dalších psychotropních látek, nebo alkoholu. Vůbec největším rizikem pro něj jsou a budou halucinogeny. Pokud Váš blízký nepřestane drogy užívat (to, že bere dál i přesto, že mívá tak nepříjemné stavy nasvědčuje závislosti), existuje velmi velké riziko, že se skutečně zblázní a úplně se neuzdraví do konce života, i kdyby už nikdy žádné drogy neužíval.
Bohužel, pokud on sám neprojeví zájem o pozitivní změny, těžko mu vy, nebo kdokoli další může pomoci. Podobné poruchy se léčit dají vhodnou terapií a případnou medikací, která nemusí být navždy... Jak jsem psal, podmínkou je ale přestat užívat.
Abych Vás jenom nestrašil černýmii scénaři, dobrá zpráva zní: Existují způsoby a cesty, jak se lze pokusit pomoci Vašemu blízkému v motivaci k pozitivním změnám. Je důležité se zároveň vyvarovat chyb. O tom všem se můžete dozvědět více při osobním pohovoru s pracovníky některé služby ve Vašem okolí, která se zabývá drogovou problematikou. Jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci navrhnou konkrétní kroky, které můžete Vy, nebo ještě lépe Váš blízký pro svou úzdravu podniknout. Je mi jasné, že se nacházíte v tíživé situaci. Při kontaktu s pracovníky služby se i Vám dostane kromě informací také podpory a pochopení, které bezesporu potřebujete. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, nebo v jakém regionu se pohybujete, rádi Vám vhodné kontakty na konrétní služby (K-centra, AT poradny, a pod.) pomůžeme najít. Jak je můžete vyhledat i Vy sama se dozvíte na stránkách naší poradny pod odkazem Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte bezplatnou specializovanou Poradnu pro rodiče, partnery, rodinné příslušníky a osoby blízké, organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná. Kdykoli se na nás obraťte.
Přejí Vám i Vašemu blízkému hodně štěstí a brzkou úzdravu.
Krásné a klidné léto,
Amrit Sen.