Zivot na hovno
Lola
Dobrý den, je mi 20 let a život mám kvůli drogám naprosto zničený. Fetuji jen 2 roky, ale za ty dva roky jsem si vypěstovala opravdu silnou závislost. Jsem nitrožilní uživatelka pervitinu, a poslední dobou jsem se do toho naučila šňupat heroin..Už rok žiji v zahraničí, s tím že se už rok snažím odvykat, do Čech vůbec nejezdím.. Ale to je stejně jedno protože si vše můžu obstarat tady v Rakousku, můj přítel který nefetuje pro mě dělá první poslední, ale závislost je silnější než já. V lednu jsem se rozhodla s drogami zkončit, chtela jsem to opravdu ja sama, což bylo asi poprvé. snaha trvala až do května.. V květnu jsem přišla na to, že mě bez těch drog nic netěší, že už nic není takové jako dřív...začalo mi být vše úplně fuk, pokusila jsem se o sebevraždu, neúspěšně...Teď začínám fetovat vic a víc, ale rozhodla jsem se pro léčebnu červený dvůr. Myslím že je to moje poslední šance, a docela se tam i těším, sama to nezvládnu...víte bojím se abych zase nezkončila na ulici, a hlavně kdybych ze drog neměla psychická onemocnění, asi bych se ani léčit nechtěla. Ale když fetuji, schválně co nejdéle nespím, nejím, nepiju, mám schýzy v hlavě hlasy, a to všechno trvá do doby kdy nemám sílu se ani pohnout. Vždy mě někdo v takovém stavu vzal a pomohl mi, ale když do toho znovu spadnu bojím se že fakt jednoho dne umřu, protože já neumím fetovat s rozumem, pro mě je to sebedestrukce... Myslíte si, že dokážu ještě v životě najít bez drog štěstí? Znáte lidi, kteří odvykli a užívají si život? Já vím že je to hloupá otázka, ale zkuste mi prosím odpovědět popravdě...myslím že moc lidí, kteří přestali už nejsou šťastní jako předtím.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Po pravdě, musím říct, že mne Váš dotaz potěšil, zejména z toho důvodu, že opravdu mohu říct, že znám lidi, kteří  za prvé: s návykovými látkami přestali a za druhé: se považují za šťastné, spokojené, jinak řečeno, vnímají svůj život jako kvalitnější. Štěstí je samozřejmě prchavá záležitost - i život bez drog přináší dny, které šťastné nejsou, to je jasné, ani život bez drog není jednoduchý...Čili jsem ráda, že jste se zeptala a že Vám takto mohu odpovědět.
Spousta lidí užívá návykové látky z toho důvodu, že si takto "řeší" určité hlubší, psychické problémy. Možná, zdá se mi, že je to i Váš případ. Bylo by tedy fajn se zkusit, v rámci dlouhodobé psychoterapie (až budete abstinovat, nejprve je důležité abstinovat, pak začít intenzivně pracovat na řešení dalších věcí týkající se duševní oblasti) na to podívat. Co Vás v životě trápí, jak se to všechno přihodilo atd. To jsou věci, na kterých se dá pracovat klidně několik let, základem je však zkusit abstinovat.
Zdá se mi, že jste poměrně motivovaná a že situaci nahlížíte poměrně reálně. Navíc se také zdá, že abstinovat dokážete - několik měsíců se to povedlo. Bylo by fajn se tedy v období abstinence zkusit ihned podívat na Váš vnitřní život, aby opět nenastalo pouze to, že Vás nebude "nic těšit", jak sama píšete. Pokud Vás nice netěší, tak poměrně chápu, že se abstinence nepodařila....V takové náladě se abstinovat moc nechce. Doporučila bych tedy opravdu zahájit pobytovou léčbu, přidat intenzivní psychoterapii, případně zvážit psychiatrickou medikaci (možná by bylo fajn podívat se na to, zda nelze medikovat depresivitu atd.) a zkusit se do to ještě jednou opřít.
Obáváte se také psychického poškození v důsledku užívání. Zde existuje jediná rada - co nejrychleji přestat, aby se psychické onemocnění nerozvinulo. Evidentně již dochází k poškození v období akutní intoxikace pervitinem - slyšéte hlasy atd. To Vás již tělo nemůže lépe varovat, abyste s užíváním přestala. Pravděpodobně je asi opravdu vhodná doba.
Každopádně přeji mnoho úspěchů! Pravděpodobně to nebude lehká cesta, ale rozhodně věřím, že je to možné. Navíc již nyní se mi zdá Váš náhled na situaci dobrý, dotaz působí motivovaně - čili opravdu přeji hodně štěstí.
Kdykoliv v budoucnu se na nás můžete znovu obrátit, ráda o Vás znovu uslyším.
S pozdravem a přáním pokud možno pěkného dne,
Tereza Mazáková