Bere dcera drogy ?
Erika
Dobrý den,
mám podezření že dcera bere pervitin,nevím jestli pravidelně nebo to jenom zkusila. Za poslední měsíc zhubla deset kilo,přes den je unavená pořád spí.Poraďte mi prosím co mám dělat.
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že máte o dceru obavy. Rozhodně bych doporučila celou záležitost s dcerou otevřeně prodiskutovat. Zvolila bych nejprve nekonfrontační způsob, sdělila bych jí Vaše obavy, vyjádřila bych podporu v případě, že se dcera rozhodne se situací něco dělat, v opačném případě vyjádřit důrazný nesouhlas s pokračováním užívání.
Můžete stav situace zkusit zjistit tím, že dceru otestujete - test na návykové látky lze zakoupit v lékárně, není nijak drahý, probíhá obdobně jako test těhotenský. Nicméně testování má svá rizika - jednak test zachytí drogu obvykle cca do týdne po užití (tj. i když vyjde negativně, tak to znamená jen to, že dcera v posledních dnech drogu neužila, ale nic víc), jednak může být výjimečně falešně pozitivní (tj. vykáže užití drogy, i když ji dotyčný neužil, výsledek by měl být potvrzen ještě laboratorním vyšetřením), výsledek, ať už jakýkoli vám nepoví nic o tom, jak dlouho, často, z jakých důvodů dcera drogu užívá a také musíte mít dopředu jasno v tom, jak se zachováte, ať už bude výsledek pozitivní nebo negativní... Ať už se rozhodnete k testování nebo ne, tak bych doporučila se také obrátit se na specializované centrum, které se zabývá problematikou rodiny, případně návykových látek. Pokud máte zájem, ráda Vám takové zařízení v místě Vašeho bydliště vyhledám. Např. se můžete ve Vašem regionu obrátit na zařízení Podané ruce, věřím, že Vás v tomto zařízení celou situací mohou dobře "provést".
Dále pak záleží na celkové rodinné situace. Pokud s Vámi dcera žije, případně je nezletilá, je důležití stanovit zcela jasně podmínky soužití a Vaší podpory. Dospívající často nemají motivaci ke změně stávající situace a je proto důležité, aby tlak vyvíjeli rodiče. Doporučuji tedy zcela jasně nastavit pravidla soužití a také jasně stanovit, co bude následovat v případě, že je dcera nebude respektovat. Nemá cenu "vyhrožovat" tím, co případně nejste schopna realizovat (např. nevyhrožovat vyhozením z bytu, pokud víte, že to nejste schopna následně realizovat apod.).
Základem je však celou situaci zkusit otevřeně prokomunikovat, bez toho se z místa opravdu nelze pohnout. Věřím, že to může být nepříjemné, ale nejhorší je pouze přihlížet, to většinou situaci pouze zhorší.
Přeji tedy, ať diskuse s dcerou proběhne co nejlépe. Doufám, že najdete společnou řeč. Pokud chcete, můžete se na nás posléze znovu obrátit, můžeme se pak zkusit dále podívat, co s nastalou situací.
S pozdravem a přáním pokud možno klidného dne.
Tereza Mazáková