subutex-tehotenství, kojení
Barushe
Dobrý den,
asi 3 roky jsem užívala suboxone,když jsem se před pár měsíci dozvěděla, že jsem těhotná, lékař mi předepsal subutex a během tehotenství jsem ho postupně začala vysazovat z denní dávky 6mg na 1/4 z 2mg prásku(v čr prý bohužel nejsou dostupné 0,4mg tablety)Dnem porodu jsem prásky vysadila uplne. Je to týden co se mi narodila krásná, zdravá holcička, score dle Finneganové je prý negativní a já jí plně kojím. Ale sama mam pocit, že to psychicky nezvládám, naročné jsou pro mě hlavně problémy se spánkem,trvá mi hodinu nez usnu lehkým spánkem a kazdé její písknutí mě probudí.Jsem vyčerpaná a v depresi.Mam předevsím strach z toho, že ve chvilkové slabosti si - narovinu - pujdu pro herák. Vážně se nechci dostat zpátky do tech sraček hlavně bych to nechtěla udělat kvuli malé, přeju si, aby mela normální život. Nevím co mam dělat, chtela bych jí sice kojit ale na druhou stranu vím že kdybych dál brala ty prášky a zvládala bych to o dost líp...
Děkuji za jakýkoli Váš názor.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. V první řadě bych chtěla ocenit, co už jste všechno zvládla - klobouk dolů. Vysnižovat rozhodně není jednoduché, je tedy vidět, že máte za sebou velký kus práce. Také je dobré vědět, že to, co prožíváte není nijak neobvyklé. Je přirozené, že ve chvílích velké zátěžě (čímž počátek mateřství rozhodně je...) má člověk tendeci chctít si nějak "ulevit". Bohužel, v případě závislosti v minulosti je to právě tendence znovu si ulevovat pomocí návykových látek. Jste aktuálně ve velmi náročném období, ale věřím, že pokud ho překonáte, opravdu nebudete litovat, nyní je důležité to ustát - chápu, že se to lehce říká, že realita je náročná.
Mám dojem, že tato rizika sama velmi dobře nahlížíte. Jako ideální by mi přišlo, abyste měla možnost určité podpory. Doporučila bych znovu vyhledat nějaké odborné zařízení, kde by Vám mohli v této náročné situaci pomoct, nějak Vás podpořit. Věřím, že na konzultace bude možné docházet také s dítětem. Doporučila bych Vám navštívit nějaké "vysokoprahovější" zařízení, abyste nepřišla do kontaktu s uživateli, což by pro Vás mohlo být aktuálně rizikové. Pokud chcete, ráda Vám takové zařízení pomohu v místě Vašeho bydliště vyhledat.
Je také dobré si neustále připomínat, že opiáty Vám přinesou jen chvilkovou úlevu. V důsledku však situaci pouze zhorší  a obávám se, že po několika týdnech byste byla ještě více unavená než jste nyní. Věřím, že pokud se nad tím zkusíte zamyslet, určitě dospějete ke stejnému názoru.
Chápu, že pocit chvilkové úlevy může být aktuálně velmi lákavý, ale...v dlouhodobém horizontu se takto věci jen zhorší.
Bylo by fajn, kdyby bylo možné si "ulevit" jinou cestou. Možnost dát dítě například na chvilku na hlídání apod. Bohužel však nevím, jaké jsou Vaše možnosti takové podpory. Zkusit se zamyslet nad tím, jak jinak si na chvilku oddechnout.
Vidím, že dcera je pro Vás velkou motivací. Už jste toho zvládla oprvdu dhodně, byla by škoda veškerou snahu zahodit relapsem na heroinu. Pokud byste měla pocit, že situace opravdu není únosná, doporučovala bych raději návrat do substitučního programu než heroin, ale třeba to nebude nutné.
Doufám, že to zvládnete! Kdykoliv v budoucnu se na nás můžete obrátit, ráda o Vás zase uslyším. Držím pěsti.
Také gratuluji k miminku.
S pozdravem a přáním hezkého dne.
Tereza Mazáková