flashback?
qwerty
Dobrý den
Je to již dva roky co jsem prožil nepříjemný zážitek s halucinogeny v kombinaci s alkoholem. Příznaky, které jsem na sobě následně pozoroval se částečně shodují s příznaky toxické psychózy. Prvních pár měsíců to bylo velmi nepříjemné, poté se stav uklidnil, já odmaturoval a žiji bez větších problémů dál. Onen stav je mi však velice vryt do paměti a některé příznaky na sobě pozoruji i dnes, např. silné prožívání emocí, větší vztahovačnost, občas zpozoruji u přátel \"podezřívavý pohled\" i když si to ihned uvědomím a nepříjemnou myšlenku zaženu. Někdy tomu předchází určitý spouštěč např. osoba jež byla přítomna u intoxikace, vzpomínka, alkohol či marihuana. Jedná se tedy o flashbacky, nebo doporučujete navštívit odborníka? Na druhou stranu mi onen prožitý stav vědomí dal také pozitiva. Smýšlím nad věcmi jinak než dříve, více si uvědomuji své jednání a více nad ním také rozmýšlím. Dá se říct, že jsem víc uvědomělý a mé myšlení se jakoby povzneslo. Začal jsem se vážně zajímat o duchovno a filozofii s tím, že mám k ní po onom zážitku mnohem blíž. Rozumím myšlenkám mnoha myslitelů, kterými jsem se dřív ani nezabýval, což mě popohnalo ke studiu filozofie na vysoké škole. Myslím, že jsem také více empatický než dříve a přikládám víc intuici než rozumu. V současné době mě můj stav nijak vážně neomezuje, krom navazování vztahů s novými lidmi, ke kterým bývám někdy možná přehnaně nedůvěřivý.
Děkuji za odpověď. :)

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Přestože se dotazujeme, působí to na mne, že máte v situaci poměrně jasno. Sám dané tendence spojujete s užitím halucinogenů. Pokud to tak vnímáte, je možné, že opravdu tendenci k podezíravosti umocnilo právě jejich užití.
Je  možné, že jste osobnostně tzv. predisponován k tomuto druhu smýšlení, přemýšlení a zážitek na halucinogenech tento stav umocnil. Pravděpodobně bych to nenazývala flashbackem, ale označení této tendence mi aktuálně možná přijde až jako druhotné.
Za podstatené však považuji to, co píšete v závěru dotazu, že aktuálně máte pocit, že Vás tendence k podezíravosti, vztahovačnosti aktuálně nijak neomezuje. To bych asi vnímala jako hlavní motiv, indikátor pro případné vyhledávání odborníka. Pokud byste měl pocit, že Vás prožívání určitým způsobem omezuje, znemožňuje navazávání vztahů, či jinak dělá život poněkud méně snesitelným, doporučila bych odborníka vyhledat a začít se prožíváním, nastavením osobnosti více zabývat.
Pokud bude potřeba, ráda Vám odborníka zkusím v místě Vašeho bydliště vyhledat. Myslím, že není nutné, aby se jedanalo o odborníka primárně se věnujícího návykovým látkám. Zkusila bych se obrátit primárně na terapeuta, ideálně na zákaldě určitého doporučení.
Konzultace s odborníkem tedy může být přínosná, pokud to ale aktuálně necítíte jako naléhavé, není nutné to dělat.
S pozdravem a přáním pokud možno hezkého dne,
Tereza Mazáková