jak pomoci
Zlata
Dobrý den , mám 18 letou dceru , která je závislá na drogách , má 5měsíčního chlapečka nevím co si počít . Bydlí sama s mrňouskem . Jak ji pomc a kde hledat pomoc v Rychnovském okrese a musí se léčba platit a jak dlouho trvá ??

Odpověděl: Amrit Sen
Zlato, zdravím Vás.
Vážím si důvěry, se kterou se na nás obracíte, chápu a rozumím Vašim obavám, jsou zcela na místě. Nepíšete nic bližšího o stavu Vaší dcery ani o tom, jestli je vůbec nakloněna k pozitivním změnám, jestli, a jaký náhled na situaci má, ani jaké drogy užívá. Osmnáctiletá maminka, která nejspíš sotva stačila dospět, a ještě k tomu bere drogy může být skutečně velkým rizikem pro pětiměsíční miminko, pro láskyplnou a zodpovědnou péči, pro jeho zdravý vývoj a samozřejmě i pro sebe samotnou. Pokud je dcera připravená něco se sebou udělat, dá se jí účinně pomoci. Pokud ne, bude nejspíš nutné rychle zasáhnout. Doporučuji Vám v každém případě na nic nečekat a kontaktovat odborníky služby některého zařízení, které se zabývá drogovou problematikou ve Vašem dosahu. Všechny tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlépe je si předem domluvit telefonicky s pracocovníky termín schůzky. Při osobním pohovoru po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které můžete k řešení závažné situace podniknout, upozorní Vás na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, nebo nemá na svou situaci náhled. Ze zkušenosti víme, že pomoc uživateli drog, který ji odmítá, se míjí účinkem. Dcera je plnoletá, byť krátce, a rozhodnout o nedobrovolné léčbě může vzácně pouze soud.
I tak bývají výsledky většinou minimální. Léčba funguje pouze, pokud se uživatel, nebo závislý rozhodne sám ze své vůle a podnikne aktivity nutné k tomu, aby byl do léčby přijat. Pohovor s odborníky je důležitý i pro Vás. Podporu a porozumění potřebujete v tuto chvíli i Vy, abyste tak náročnou situaci dokázala ustát tak, abyste si z ní sama nepřinesla jak psychické, tak zdravotní a další možné újmy, prostě aby Vás nevyřadila ze zdravého provozu. Co je velmi, velmi důležité, pracovnící služby Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit dceři dopomoci k motivaci k pozitivním změnám a případné léčbě. Bez její motivace se těžko pohne zdravým směrem. V nejhorším případě, kdy situace bude závažná a zjistíte, že dcera není schopná se o dítě starat, bude jedinou variantou upozornit na to OSPOD (Odbor sociálně právní ochrany dětí - sociálka). Může se stát i to, že dceři odejmou dítě, jeho případné navrácení do péče nebývá snadná záležitost. Nevím v jaké životní situaci jste Vy, ani jaké jsou Vaše možnosti. Stává se, že si v podobných situacích přeberou do dítě péče prarodiče, raději než aby přešlo do ústavní péče. Nepíšete nic o otci, který pokud je zodpovědný a v pořádku, je ten první, kdo by s péčí nejen ze zákona připadal v úvahu.
Pokud se Vaše dcera rozhodne léčit, má možnost vybrat si z různých typů léčby. Možná je jak ambulantní, tak stacionární, případně pobytová ve zdravotnickém zařízení, nebo terapeutické komunitě. Jediná komunita v ČR, kde se závislé maminky mohou léčit i se svými dětmi, je TK Karlov v jižních Čechách, nestátní organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu. Na léčbu v této terapeutické komunitě částečně přispívá klient k hrazení léčby. Většinu, nebou celý příspěvek může hradit sociální odbor, pokud si klient příspěvky vyjedná. Pokud ne, pomůže mu s tím sociální pracovník komunity poté, co do léčby nastoupí. Schopnost hradit léčbu není podmínkou pro přijetí do komutní léčby.
Kontakt a potřebné informace k
TK Karlovhttp://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk).html
V pravém sloupci této stránky najdete po rozkliknutí jednotlivých odkazů kompletní informace.
Kontakty na služby ve Vaší oblasti:
Kontaktní centrum RIAPS Trutnov
Procházkova 818
541 01 Trutnov
Tel.: +420 499 828 144
Mobil: +420 731 441 267
E-mail: kcentrum@riaps.cz
Web: http://www.riaps.cz/kc/
K-centrum Laxus
Říční 1252/3a
500 02 Hradec Králové 2
Tel.: +420 495 513 977
E-mail: vedoucí centra: reznickova@laxus.cz
Kontaktní pracovníci: kacko.hradec@laxus.cz
Web: http://www.laxus.cz/index.php?page=kontaktni-centrum-hradec-kralove
http://www.laxus.cz/
Léčebna návykových nemocí
Vaňhalova 224
503 15 Nechanice
Telefon +420 495 832 228, +420 495 832 369, +420 495 833 184
E-mail: hosak@lfhk.cuni.cz
hajkoval@lfhk.cuni.cz
martina.bryknarova@fnhk.cz
Web: www.fnhk.cz/psych
Psychiatrická ambulance
Mírové náměstí 88
517 21 Týniště nad Orlicí
Telefon: +420 494 371 110
Mobil: +420 604 284 225
E-mail: vera.rufer@atlas.cz
Web: http://ap.mzcr.cz/zdravotnicke-zarizeni/_221329t.html
AT ambulance
Vrchlického 700
544 01 Dvůr Králové nad Labem
Telefon: +420 604 957 499
AT ambulance
Hradecká 1172
500 03 Hradec Králové
Telefon: +420 485 832 221, +420 459 833 232
AT ambulance
Brněnská 88
500 08 Hradec Králové
Telefon: +420 495 264 183
Doufám, že Vám bude naše odpověď užitečná. Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
Kdykoli se na nás obraťte.
Přeji hodně štěstí Vám, dceři i miminku.
Amrit Sen.