mrihuana
sojka
Dobrý večer,
mám náctiletého syna a vím že kouří marihuanu.dokonce se i přiznal.Samozdřejmě jsem mu to zakázala ale nepomohlo to.Jednu dobu to omezil snad i přestal,ale teď mam tušení že opět pokračuje a obávám se že to občas vymění za něco jiného.Nálady se mu střídají a je hodně výbušný až agresivní.Vydrží i celou noc nespat.
Dokonce chodil dobrovolně na terapie k jednomu psychotronikovy ale obávám se že to moc nepomohlo.Můžete mi prosím poradit nebo co dál?Děkuji Sojka

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že Vás situace znepokojuje, je však důležité, že situaci nepřehlížíte a snažíte se jednat.
Pokud máte pocit, že se v situaci potřebujete více zorientovat, je možné navštívit poradenské zařízení, které se zaměřuje na problémy dospívajících, rodin, návykových látek atd. V takovémto centru Vám mohou poradit a lépe Vás nasměrovat. Ideální je rodinné poradenství. Pokud chcete, ráda Vám vyhledám poradnu v místě Vašeho bydliště.
Základem pro změnu chování syna je stanovení jasných pravidel soužiití. Syn musí vědět, co bude následovat v případě, že si potvrdíte, že užívá návykové látky. Je nutné, aby z Vaší strany následovala nějaká sankce. Pravidla bez následného dodržování domluveného "trestu" jsou zcela kontraproduktivní. Syn musí být okolnostmi (Vámi) nucen ke změně. U adolescentů často vnitřní motivace není, experimentování je "baví". Často se stává, že děti mají doma kompletní servis, nemusí nic dělat a ještě dostávají kapesné, za které si drogy kupují - to je přesně ta situace (v extrémní podobě), která děti ke změně vůbec nemotivuje.
Doporučila bych tedy nejprve promyslet pravidla, které jste schopna posléze opravdu důsledně dodrřžovat v případě, že je syn nebude plnit. Jako prní pravidlo lze nastavit společnou návštěvu odborníka. Třeba se to nepovede, ale je to možný bod, od kterého se lze následně dále odpíchnout - centrum můžete případně navštívit i Vy sama, kdyby se syna nepodařilo pro spolupráci získat.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem, chápu, že je to náročné. Právě proto existují odborná pracoviště, která Vám ráda pomohou. Kontakt mile ráda pomůžu vyhledat.
Přeji hezký zbytek dne, S pozdravem,
Tereza Mazáková