píchnutí o injekční stříkačku
Jitka
Dobrý den, vnuk našel na dětském hřišti použitou injekční stříkačku. Chtěl ji vyhodit do koše, aby se o ni nepíchlo malé dítě a píchnul se sám. Tekla trošička krve. Chtěla bych se zeptat, jaké nebezpečí hrozí? Chceme s ním zajít na odběry za 3 týdny, až se vrátí z tábora, je ta doba postačující? Děkuji Jitka

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
nejdříve se Vás pokusím uklidnit. Možnost nákazy některou z krví přenosných nemocí u náhodného píchnutí o pohozenou jehlu sice existuje, ale není nijak velká. Největším strašákem by mohlo být onemocnění AIDS. Virus HIV, který způsobuje tuto nemoc umírá mimo tělo do několika vteřin. Takže nakažení se tímto virem, je velmi málo pravděpodobné. Další riziko představují například různé typy žloutenek. V tomto případě by do úvahy spadala hlavně hepatitida typu C. Vir tohoto onemocnění je již odolnější a v ideálních podmínkách může přežít mimo tělo i několik dní. Určitě se ale nedá tvrdit, že při píchnutí se o stříkačku, kterou použil někdo s aktivní hepatitidou, by bylo jisté že se člověk nakazí.
Na komplexní testy na krví přenosné nemoci má význam si zajít cca po 6 - 8 týdnech od případného nakažení vzhledem k inkubační době jednotlivých nemocí.
Přeji Vám, ať testy dopadnou dobře!
Miroslav Giljan