Otazka
RC 5212
čaute, chtěl bych se zeptat jak je to s puškorcem - na biotoxu sem četl že má stimulační a při větší dávce halucinogení účinky a na jinym servu sem našel že jsou mu tyto účinky přvlastňovány omylem a působí spíš sedativně.. hm? jak to je??? díky...

Odpověděl: Bára Orlíková
Nevím sice, z jakého důvodu se ptáte, ale uvádí se, že puškvorec nezpůsobuje tak závratné stavy, abyste s ním musel nutně experimentovat. Navíc mechanismus účinku není přesně znám. Z dostupných zdrojů se mi podařilo zjistit, že účinky jsou skutečně stimulační a při vyšších dávkách halucinogenní. O sedativních účincích jsem nalezla zmínku pouze u jednoho zdroje z internetu, který nepovažuji za zcela důvěryhodný. Pokud máte zájem si o tom přečíst něco skutečně odborného, tak jsem vám našla článek o asaronu (alkaloid obsažený v puškvorci): Petříková, K. ,Opravilová, J., Schubertová, V.: Essential Oil and Beta Asaron Contens in the Sweet Flag (Acorus calamus L.) Collected at Various Localities in the Czech Republic. Zahradnictví ? Hort. Sci. (Prague), 2, 2000 (1): 23 ? 27. Když by vám to takhle nestačilo, ptejte se dál :-)