Aids a žloutenka C.
Kyki
Před nějakým časem jsem si to dala použitou jehlou. Chtěla jsem se zeptat, jaké a po jak dlouhé době jsou příznaky Aids nebo třeba žloutenky C.Děkuju.

Odpověděl: Jana Justinová
Ani u jedné z těchto nemocí se vám příznaky nemusí objevit dlouhou dobu, u AIDS třeba i nikdy, přesto v sobě můžete mít virus HIV, který nemoc způsobuje a přenášet ho dál. To samé platí o žloutence typu C, může proběhnout jen jako slabé běžné onemocnění, ale v 70-90% přechází do chronicity, to znamená, že už ji máte napořád a tím pádem ji i šíříte, a po čase způsobit třeba cirhózu jater, což je často smrtelné. Proto byste v každém případě měla jít na testy na obě dvě nemoci. Musíte ale počkat 4 měsíce od doby, kdy jste si dala použitou jehlou, protože teprve pak je virus HIV v těle rozpoznatelný. Testy se dělají na hygienických stanicích nebo u praktického lékaře, na gynekologii a na speciálních infekčních odděleních. Do doby, než se přesvědčíte, že jste nic "nechytila", a samozřejmě i potom, se rozhodně vyhněte podobným událostem, jako dát si po někom. Taky byste měla používat ochranu při styku s partnerem, abyste ho kdyžtak nenakazila. I potom, jestli budete mít testy negativní, buďte opatrná při výběru partnerů a pokud si nejste úplně jistá, vždycky se chraňte prezervativem, protože se zřejmě pohybujete v poměrně riskantní skupině lidí. Používání vlastní jehly by mělo být samozřejmostí, pokud se nechcete znovu strachovat o své zdraví za pár měsíců.