Durman
Bubulka
Chtěla bych se co nejvíce dovědět o účinku durmanu (semena) - jak velké množství (kolik semen) je v jaké míře nebezpečné, podrobnější popis účinků, délka trvání, doba nástupu (za jak dlouho po požití), všechna rizika apod.

Odpověděl: Jakub Minařík
Takže-u dětí je letální dose 20-30 semen a měla by odpovídat cca. 4-5 gramům. U Dospělých se mi letální dosi nepodařilo zjistit (ptal jsem se na toxikologickém informačním středisku), ale těch výše zmíněných 20-30 semen by odpovídalo s určitou rezervou dávce, která vyvolá intoxikaci, ale nebude smrtelná. Snad. Odhadem by letální dose mohla být kolem 60 semen (dolní hranice). Jedná se z mé strany skutečně o odhad.
Durman patří mezi solanacea (rulík zlomocný, blín černý, ... ) a jeho hlavním alkaloidem je Atropin. Vedle atropinu patří do této skupiny alkaloidů také scopolamin. Jedná se o látky značně nebezpečné - i když např. Vondráček uvádí relativně velkou terapeutickou šíři - efekt je značně nevypočitatelný - litaratura uvádí jak přežití velmi vysokých dávek - tak úmrtí po relativně nízkých dávkách.
Klinický obraz - suchost v hrdle, urychlený tep, zvýšená teplota, červená, horká, suchá kůže, urychlení tepu, rozšíření zornic. Atropin centrálně dráždí, působí anticholinergně, způsobuje barevné halucinace, ... Otrava může být smrtelná.
Nu, osobně bych doporučil se durmanu vyhnout. Patří mezi ty méně bezpečné látky (indiáni jej používali místo trestu smrti, dobrý, ne?) a každoročně se objevují kazuistiky lidí, kteří se jím přiotrávili.
Pro více informací si zajděte nelépe do Národní (ev. lékařské) knihovny. Pěkné popisy a kazuistiky najdete v knize O. Riedel, V. Vondráček, Klinická toxikologie, Avicenum, Praha, 1971.