SUBUTEX
Bublina
Mám dotaz ohledně subutexu.Můj přítel má problémy s heroinem-už docela dlouhou dobu.Asi před měsícem začal užívat Subutex.Nic o tomto léku nevím, jen to, že to má být jakási náhražka za heroin.Chci Vás proto poprosit o podrobné informace o tomto léku.Byla bych velmi ráda, kdyby jste mohli i připojit informaci o tom, jak dlouho může lékař pacientovi tento lék předepisovat.Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Subutex (účinnou látkou je buprenorfin) je opioid tj. látka, která je svým efektem podobná opiátům (třeba heroinu), ale má jinou chemickou strukturu. Používá při závislosti na heroinu (nebo jiných opioidech) se jako lék k detoxifikaci (tj. vyčištění se, odsbstinování) nebo k substituci, tj. náhradě - dlouhodobějšímu užívání. Smysl tkví v tom, že v případě substituce je užívání bezpečnější a stabilnější než injekční aplikace drogy, resp. její nákup na černém trhu. Uživatel tak vypadne z koloběhu nákup-aplikace-shánění peněz nákup-... a může na sobě pracovat. Po nějaké době pak je možné uvažovat o vysazení substituční látky a plné abstinenci. Někdy - když jde o dlouhodobé užívání, abstinence se opakovaně nedaří, ... Může být substituce podávána i doživotně. Jen na okraj - lékař, který partnerovi předepuisuje substituci by byl pravděpodobně ochoten (a byl by myslím i rád) kdybyste se rozhodla se u něj na léčbu informovat, případně v rámci svých možností spolupracovat. :-) Tak neváhejte. Kdybyste měla další otázky, klidně se ptejte.
Přikládám výcuc z informací o subutexu stažených z AISLP
SUBUTEX
SLOŽENÍ: Buprenorphini hydrochloridum 432 mikrogramů (odp. Buprenorphinum 0,4 mg), 2,16 mg (2 mg) nebo 8,64 mg (8 mg) v 1 sublinguální tabletě.
Pomocné látky: Lactosum monohydricum, Mannitolum, Maydis amylum, Povidonum 40, Acidum citricum, Natrii citras, Magnesii stearas.
Popis: 0,4 mg: oválné ploché lesklé bílé až krémové sublinguální tablety, na jedné straně vyryté logo a na druhé straně 04. 2 mg: oválné ploché lesklé bílé až krémové sublinguální tablety, na jedné straně vyryté logo a na druhé straně B2. 8 mg: oválné ploché lesklé bílé až krémové sublinguální tablety, na jedné straně vyryté logo a na druhé straně B8.
Balení: 7 a 28 sublinguálních tablet.
Indikační skupina: Analgetikum anodynum.
Mechanismus účinku: Buprenorfin je opiátový agonista-antagonista, který se váže na mí a kappa receptory mozku. Jeho aktivita v opiátové odvykací léčbě je dána pomalým reverzibilním uvolňováním jeho vazby na mí receptory, což u závislého pacienta po relativně dlouhou dobu minimalizuje potřebu další dávky drogy.
Indikace: Substituční léčba závislosti na opioidech v rámci specializované medicínské, sociální a psychologické péče. Léčba přípravkem je určena pro dospělé a mladistvé od 15 let, kteří souhlasí s léčbou své závislosti.
Kontraindikace: Přecitlivělost na složky přípravku, závažná respirační nebo jaterní insuficience, akutní alkoholismus nebo delirium tremens, terapie inhibitory monoaminooxidázy a období 14 dnů po jejím ukončení, věk do 15 let.
Subutex ve formě sublinguálních tablet je doporučen pouze pro léčbu závislosti na drogách opiátového typu a předepisuje ho lékař se zkušeností s odvykací léčbou. Buprenorfin je nutno podávat se zvýšenou opatrností u pacientů s astmatem nebo respirační insuficiencí a s renální nebo hepatální insuficiencí.
Nežádoucí účinky: Nástup nežádoucích účinků je závislý na výši prahu tolerance konkrétního pacienta; tento práh je u osob závislých na drogách vyšší než u běžné populace. Nejčastěji obstipace, bolesti hlavy, insomnie, astenie, ospalost, netečnost, nauzea a zvracení, závratě a mdloby, ortostatická hypotenze, pocení. Dále respirační nedostatečnost, nekróza jaterní tkáně a hepatitida, halucinace, sucho v ústech, zmatenost. U nemocných s výraznou drogovou závislostí může podávání buprenorfinu zpočátku vyvolávat obdobné abstinenční příznaky, jaké jsou spojeny s podáváním naloxonu.
Interakce: Požití alkoholu zvyšuje sedativní účinky buprenorfinu. Buprenorfin se nemá kombinovat s inhibitory MAO a silnými opioidními antagonisty; někdy může zesilovat účinek látek působících na CNS.
Upozornění: Přípravek může nepříznivě ovlivnit schopnost řízení motorových vozidel nebo vykonávání obdobné činnosti.
Dávkování: Indukční terapie: zahajovací dávka se pohybuje v rozmezí 0,8-4 mg; podává se v 1 denní dávce. Úprava dávkování a udržovací dávka: dávka se progresivně zvyšuje v závislosti na klinickém účinku u pacienta, nemá překročit maximální denní dávku 32 mg. Redukce dávky a ukončení léčby: poté, co se podaří dosáhnout uspokojivě dlouhého období stabilizace, je třeba velikost dávky postupně redukovat na nižší udržovací dávku; pokud je to vhodné, lze u některých pacientů léčbu přerušit.
Podává se sublinguálně; tableta musí být držena pod jazykem dokud se nerozpustí, což obvykle trvá 5-10 minut.