Léky
Josef
Dobrý den, Mám k Vám tento dotaz.Týká se mojí tchýně,které je 84 roků.Před nějakou dobou caa 2 roky začala užívat léky : Lexaurin,Tramal,Indometacin a Spasmoveralgin a v poslední době v takovém množství,že neustále spí a téměř nestane z postele.Manželka následně tedy jí tyto léky odebrala a na noc jí dává pouze 1tabletu Tramalu reakce tchýně je taková,že např. tvrdí že vidí koupelnu nebo nás jak stojíme kolem ní a takové podobné nesmysly. Nevíme zda tyto její problémy jsou skutečné a nebo si vymýšlí.Ono totiž jí nelze vůbec věřit neustále tvrdí že tyto prášky potřebuje protože bez nich jí bolí celé tělo,žaludek atd. Prosím o radu,zda tyto reakce jsou způsobeny abstinenčními příznaky a zda jí tedy tyto léky máme takto snížit a nebo vše ponechat tak jako před tím. Děkuji za případnou radu a zdravím Vás.

Odpověděl: Jakub Minařík
Odvykací obtíže jsou v tomto případě samozřejmě možné - Tramal je opioid a může vyvolat odvykací obtíže podobné opiátům, Neurol je Benzodiazepin - odyvykací stav je také možný. Spasmoveralgin je smět různých látek - a alespoň já jej vnímám jako lék, který je vhodný spíše k občasné aplikaci, než k trvalému užívání. Zmatenost bych osobně spíše přisuzoval medikaci. Neurol (a celá skupina benzodiazeminů) není vhodný pro starší pacienty - může totiž vyvolávat poruchy paměti a stavy zmatenosti. Tramal je v tomhle ohledu asi šetrnější - ale přec jen, taky to není ideální. Tohle je ale medikace, která může být nezbytná.
S tím odvykáním - nedoporučoval bych to dělat svépomocí. Mohlo by se to kopmlikovat, zvláště jedná - li se o starší, tělesně nemocné pacienty. Hlavně náhlé vysazení toho lexaurinu by mohlo být fatální. Doporučoval bych proto obrátit se s úpravou medikace na lékaře, který léky preskribuje. Pokud je tchýně spavá a blbne (ráčej prominout) je na místě úprava medikace. Existují léky, které bych vnímal jako bezpečnější - i když - a to nevylučuji - může se stát, že jinou vhodnou medikaci bude těžké najít. Kdyby bylo třeba, klidně se znova ptejte. :-)