jak se bránit proti nesprávnému rozhodnutí Magistrátu
Míša
Dobrý den,
dne 19.4.2012 rozhodl Magistrát hl. m. Prahy, odbor dopravních přestupků, že jsem vinen tím, že jsem dne 4.2.2012 v 01.18 hod. řídil motorové vozidlo v době bezprostředně po požití jiné návykové látky, neboť v době kontroly mi byla prostřednictvím testovací sady Drugwipe 5+ zjištěna přítomnost látek canabis a amfetamin. Souhlasil jsem s odběrem moči i krve. Až teprve na základě předvolání k výslechu na Magistrát jsem se dozvěděl, že mi bylo naměřeno 22 ng/ml amfetaminu v krvi, stopy canabis tam již nebyly. Byla mně vyměřena pokuta ve výši 6000,-Kč + 1000,-Kč za náklady řízení, a dále 6 měsíců zákaz řízení. Odvolal jsem se a po 2 stížnostech na nečinnost správního orgánu bylo konečně rozhodnuto. Věc byla vrácena zpět Magistrátu a ten dne 3.12.2012 rozhodl na základě právního názoru odvolacího orgánu, že jsem nespáchal nic, za co bych měl být potrestán, neboť dle stanoviska České lékařské společnosti J. E. Purkyně, je určena minimální hladina amfetaminů pro ovlivnění kognitivních a psychomotorických funkcí - 25 ng/ml.
Proto bylo řízení proti mé osobě zastaveno a já jsem po nabytí PM rozhodnutí dostal dne 13.12.2012 svůj ŘP zpět. Měl jsem samozřejmě radost, že nepřijdu o své body, ale na druhou stranu mi byl zadržen ŘP od 4.2.2012 do 23.12.2012, tedy více než 10 a půl měsíce. Po celou tuto dobu jsem nemohl užívat svého práva řídit motorové vozidlo, přestože jsem měl zaplacené povinné ručení a havarijní pojištění. Dále jsem v srpnu 2011 auto připravil na technickou prohlídku, přičemž jsem samozřejmě musel do opravy vozidla investovat a také tuto technickou prohlídku zaplatit. Nemohl jsem ovšem skoro 11 měsíců auto používat, takže tato investice skončila tím, že po celou tu dobu bylo mé vozidlo vystaveno na
nekrytém parkovišti povětrnostním vlivům, čímž samozřejmě utrpělo (zvlášť s ohledem na to, že není z nejnovějších). Koroze na něm řádně zapracovala. Další naprosto zmařenou investicí byla koupě dálniční známky, kterou jsem si opravdu neužil.
Jsem rád, že jsem sehnal nové zaměstnání, přičemž o to předchozí mě
právě odebrání ŘP připravilo. Nemám ale na advokáty. Mám jen základní vzdělání a můj výdělek stěží pokryje mé potřeby a splátky dluhů, do kterých jsem se dostal. Proto prosím o radu, jak se mám dále zachovat. Přijde mi nespravedlivé, že přestože jsem podle posledního rozhodnutí vlastně nic nespáchal, zůstal jsem bez ŘP skoro 11 měsíců, a to i přesto, že můj původní trest (kdy se ještě mělo za to, že jsem něco spáchal), byl jen na 6 měsíců bez ŘP. Takže, kdybych byl hodný a neobtěžoval s odvoláním, požádal si o vrácení ŘP po 3 měsících a zaplatil 7000,-Kč, měl bych ho zpět již začátkem května 2012, a mohl si vesele jezdit. To opravdu není spravedlivé. Navíc si opravdu nejsem vědom, že bych někde vědomě užil jakoukoliv látku obsahující amfetaminy. K marihuaně jsem se přiznal, ale s tím, že to bylo několik dní před tím, než jsem sedl za volant - to se ostatně při krevní zkoušce projevilo, když již na canabis nebyla pozitivní.
Takže ještě jednou prosím o radu, co mám podniknout, aby mi byla nahrazena škoda, která mi byl rozhodnutím Magistrátu způsobena.
Děkuji, Jan N.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
pokud vím, tak podobné případy, jako je váš, nejsou nikterak ojedinělé. Domnívám se, že byste se mohl soudit o náhradu vzniklé škody, nicméně by asi byl trochu problém s jejím přesným vyčíslením a doložením. Každopádně by bylo rozumné věc konzultovat s právníkem. Můžete se obrátit na bezplatnou Právní poradnu A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Pokud je pro vás dostupná Praha, můžete se objednat k osobní konzultaci, jinak je možné se poradit i prostřednictvím emailu, bylo by však dobré nejen váš problém podrobně popsat, ale také přiložit naskenovaná příslušná rozhodnutí a veškeré listinné podklady, které ve vaší věci máte k dispozici.
Kontakty na Právní poradnu A.N.O. najdete na www.asociace.org
Hodně štěstí.