Jak pomohu bratrovy ?
Pavla
Dobrý den
Můj bratr měl práci, kámoše s kterými si dal občas trávu. Všechno se změnilo , když si na horách zlomil ruku a byl v neschopnosti. Začal se nudit a kouřit častěji, domácí nic nedělání se mu zalíbilo a tak o návrat do práce ani neměl zájem.U rodičů má pokoj, jídlo, kapesný.Táta je po úraze a je na vozíku, mamka se o něj stará a tak obskakuje oba.Dal se do skupinky feťáků a pěstovali dokonce i prodávali travku,když je pochytali tak to bylo strašnejch slibů jak přestane a že si nazakouří. Naši mu zaplatili právníka soud a všechny dluhy co nadělal,jen aby k nim nepřišel exekutor.Dostal od přítelkyně kopačky a pomalu začal zase kouřit mezitím měl dvě operace ruky po kterých není dobrá ani cigareta.Párkrát jsem ho viděla boxovat i s tou rukou co má mít klid tak si myslím jestli to nedělal schválně aby nemusel do práce. Při každým pokusu si s ním promluvit je ihned agresivní a sprostej.Po čase si našel práci někde 300km daleko jenže s cizinci kteří sehnali asi všechno ohledně drog. Pokaždé co přijel byl hubenější, agresivnější,zanedbanej bez peněz . Hrůza !!! Po roce ho vyhodili za krádež a tak se vrátil domů závislej na drogách, zadluženej,zlej a strašně agresivní na rodiče. Během roku prodělal dvakrát pneumotorax rodiče pro něj dělaj první poslední.Píšu, protože včera napadl mamku a celou jí i kuchyň polil mlékem ještě že neměl po ruce horkou polívku. Výhružky jako že je zabije ,nenávidí a že jim ukáže kdo je pánem jsou prý naprosto normální když nemá finance a naši mu nedaj ani cigaretu tak je mimo.Kamarádům asi povídá scifi a oni ho ještě poštvávají. Hodně hraje válečné hry a tak si myslím ,že v kombinaci s drogama bude brzo problém hlavně když mu táta vypíná wifinu. Mám o ně hrozný strach ,rodiče nikam pro pomoc nechtějí, že prej si za to mohou sami tak chtěj za něj dál platit a čekat až je asi zabije.Můj názor aby ho vyhodili, že to je psichycký teror ani neposlouchaj,prosím poraďte. Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Dobře, že píšete. Dle toho co jste uvedla, to vypadá, že situace je velmi vážná. Bohužel, není v našich silách napsat větu, která by Vám jednoznačně a hned pomohla. Motivovat nemotivovaného člověka k léčbě není nic snadného. Je to běh na dlouhou trať a je rozumné se o všem co se této oblasti týká informovat... I přesto, že rodiče odmítají někam zajít a poradit se, doporučuji, abyste prozatím Vy, jakožto rodinný příslušník, toto poradenství využila a rodinu tak mohla informovat o možnostech jak těmto nesnadným situacím čelit a co by se případně dalo dělat dál. V osobním kontaktu je více prostoru probrat vše podrobněji a zároveň možnost nalézt optimální řešení.
Pokud by nastala situace, že by bratr ohrožoval sebe nebo okolí, mohou rodiče zavolat záchranný systém. V takových případech je možná i nedobrovolná hospitalizace, která trvá ale pouze po dobu, nežli akutní stav odezní. Nejedná se tedy o léčbu závislosti jako takovou, k té je nezbytný souhlas a dobrovolný vstup dotyčné osoby.  Pouze v případě, že lékaři usoudí, že stav je natolik závažný a nelepší se, že je nutno pobytovou léčbu prodloužit, ačkoli s tím závislý nesouhlasí, mohou požádat soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situaci, kdy mimo diagnózy závislosti je přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza či toxická psychóza v akutním stadiu.
Zcela nejlepším řešením by určitě bylo pokusit se bratra motivovat k tomu, aby svůj život chtěl změnit on sám a nastoupil léčbu dobrovolně. To, ale není nic snadného a také je to tak trochu běh na dlouhou trať. Proto je rozumné a teď se budu opakovat, využít odborné pomoci a poradit se jak se situací naložit. Takovýto problém lze jen obtížně vyřešit ze dne na den a domnívám se, že by bylo rozumné, abyste měli oporu a možnost konzultovat své další kroky s někým, kdo má s řešením takovýchto obtíží zkušenost. Níže uvádím kontakt na kolegyni, která se na práci s rodinnými příslušníky uživatelů nelegálních drog úzce specializuje.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
(Poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234, 739 268 527
Emai:   rodice@sananim.cz
Je nezbytné se předem objednat během provozní doby (PO až PÁ 9,00 - 19,00). Veškeré služby jsou bezplatné, více informací naleznete zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budu ráda, když dáte vědět, jak se vše dál vyvíjí. Přeji dostatek sil a ať vše dobře dopadne. Pokud žijete někde jinde, uveďte prosím dobře dostupná města, doporučíme Vám jiné vhodné zařízení v místě bydliště. Zatím se mějte hezky.
S pozdravem MK