Závislost-obava
Jana
Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda-li užívání kokainu 2-3x do měsíce způsobí závislost a za jak dlouho dobu by se měla objevit a jak. Když dávku užiji tak ani nějaký specialní stav necítím, spíše mám negativní pohled na drogu a jak jsem četla závislost by měla být psychická tak jestli to s tím nějak souvisí, že po tom netoužím to užít. Dám si to když se bavíme s kamarády a většinou s donucením. a Ještě dotaz jestli záleží na rychlosti závislosti při věku,váze,výšce .

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
píšete správně, že kokain vyvolává psychickou závislost - ta nesouvisí s Vaší váhou ani výškou.
Obecně platí, že lidé v nižším věku propadnou užívání drog mnohem jednodušeji než starší drogoví experimentátoři. Neplatí to ale stoprocentně ve všech případech. Záleží na mnoha faktorech jak vnějších (prostředí, přátelé, situace v rodině, ve škole....), tak vnitřních (vyspělost člověka, aktuální psychický stav apod.) Ze začátku si člověk závislost na droze většinou neuvědomí, protože přichází plíživě. Úplně zjednodušeně se dá říct, že užívání drog začnete upřednostňovat před ostatními zájmy, které jste měla doposud.
Už rozvinutá psychická závislost se projevuje tím, že člověk touží potom, aby si dal drogu, touha po droze je příliš silná, a v podstatě větší část toho, co člověk dělá je zaměřena na získání a užití drogy.
Mnoho jedinců má i už u rozvinuté závislosti problém si přiznat že na droze závislí jsou. U kokainu a jiných drog, které způsobují „jenom" psychickou závislost, je rozšířený mýtus, že člověk může přestat kdykoliv, když mu vysazení drogy nevyvolává tělesný abstinenční syndrom. Takhle to bohužel není. Psychické závislosti se zbavuje těžce a trvá to delší dobu.
Nedá se napsat, za jak dlouhou dobu se u Vás psychická závislost projeví. Intenzita braní 2-3x do měsíce určitě riziková je. Projevem závislosti může být klidně i to, že si dáte kokain, i když z donucení a vlastně si ho ani dát nechcete. Proč ho tedy berete? Když Vás ještě k tomu všemu ten stav nebaví?
Kokain patří mezi látky, které mají vysoké potenciál rozvoje závislosti, a mnoho lidí této droze propadne.
Chtěl bych Vás požádat, abyste si promyslela, zda tuto látku chcete do budoucna užívat. Riziko rozvoje závislosti je skutečně veliké. Kromě toho má užívání kokainu dalších mnoho negativních dopadů.
Ještě mě napadá, jestli máte někoho s kým byste si mohla o celé situaci otevřeně promluvit. Pohled někoho dalšího by Vám mohl být prospěšný.
V případě, že ne a měla byste o to zájem, tak ještě napište, které větší město máte v blízkosti Vašeho bydliště, a rád Vám zašlu kontakt na některé odborné zařízení.
Zatím se mějte!
Miroslav Giljan